Perlukah makanan tambahan @ supplement?

Sebenarnya xsemua org perlukan makanam tambahan seperti





-org yg makan ikut piramid makanan
-org yg sihat walafiat
-org yg mementingkan kebersihan





Kenapa sesetengah orang perlukan makanan tambahan/supplement?





-untuk mendapat nutrisi sempurna untuk diri sendiri dan bayi jika menyusu kerana susah untuk kita makan dan mencapai piramid makanan yg betul.

-untuk elak dari penyakit bertambah kronik kerana jika ditakdirkan kita jatuh sakit, insyaAllah sakitnya tidak teruk kerana badan kita sudah mempunyai daya ketahanan fizikal dan emosi.

-sebab tidak mampu mengawal kebersihan makanan yg diambil kerana makan diluar. Kemungkinan besar nutrisi makanan yg diambil telah hilang semasa proses penyediaan makanan.

-sebab memang dah sakit jadi sebelum lagi melarat, amalkan supplemen. Supplemen yg semulajadi bertindak perlahan dgn membaik pulih dr dalam tetapi protection untuk jangkamasa panjang dan selamat untuk badan.

-penat bekerja dan tiada kualiti time untuk diri sendiri dan keluarga. Ambil supplement supaya badan lebih bertenaga dan otak cerdas untuk aktiviti berfaedah yg lain.





-tak cukup susu badan. Supplement boleh membuatkan fikiran tenang dan badan kita lebih bersedia untuk milk production memandangkan tubuh telah mendapat nutrisi secukupnya. Sesetengah makanan dan supplement jgk seperti alfalfa memang boleh trigger untuk milk production tetapi ibu sendiri perlu sihat, bertenaga dan tenang untuk keseluruhan proses penyusuan. Sebab tu pengambilan supplement(cthnya multivitamin dan lain2) masih mengkehendaki ibu mengamalkan konsep supply vs demand dan pengambilan air banyak. Supplement membantu tubuh ibu kekal sihat dan bertenaga walaupun zat dr badannya dikongsi dgn bayi. Jadi tidaklah kita berasa letih kerana menyusu dan menjaga bayi.

-pencemaran alam dan banyaknya radiakal bebas di udara jadi tubuh badan perlukan perisai untuk menghadapinya.

-dan banyak lagi sebenarnya..


- Posted using BlogPress

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.