Mengurut payudara sebelum memerah atau pam susu

Sebaik baiknya sebelum memulakan sesi mengepam susu atau perahan dengan tangan lakukan urutan payudara seketika. Urutan payudara yang sekejap ini mampu merangsang pengeluaran susu dan melancarkan sesi perahan. Ia juga mampu menjimatkan masa kerana susu lebih mudah diperah.

Sebelum mula mengurut payudara pastikan tangan anda dicuci bersih dahulu. Sebaiknya tekapkan payudara dengan kain yg direndam air suam seketika. Jom kita mulakan urutan payudara ini;)

1. Message
Gunakan jari telunjuk dan jari tengah, urut secara membulat bermula dari ketiak ke aerola. Lakukan serentak. Tangan kiri, payudara kita, tangan kanan payudara kanan.

2.Stroke
Gunakan kelima-lima jari dan tekan ke arah payudara secara lembut sahaja. Selain itu, boleh juga menyikat payu dara dengan sikat yang berigigi lebar dari ketiak ke aerola.

3.Shake
Posisikan badan condong sedikit ke hadapan, goyangkan dada dengan perlahan-lahan. Daya graviti akan membantu melancarkan pengeluaran payu dara.

Sekarang bolehlah mulakan sesi perahan anda, dengan tangan atau dengan pam elektrik.





ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.