Cara atasi anak sembelit dengan mudah

Sembelit sering dihadapi oleh kanak-kanak. Antara puncanya adalah mereka malas untuk mengunyah dan kurang minum air. Jika memang suka minum air pun, mungkin air bergula yang menambah lagi keberangkalian nak sembelit. Anak-anak saya pun tak terkecuali..tapi itu cerita dulu. Sekarang tak lagi kerana saya ada cara atasi anak sembelit yang memang menjadi !

Sembelit ialah keadaan dimana kekerapan membuang air besar menjadi kurang atau kesukaran membuang air besar.

Anak saya yang sulung tak alami kesukaran sangat. Najisnya comel-comel dan kecil - kecil. Hehe.. Jadi pasti tak menyakitkan ketika membuang air besar hingga boleh mengakibatkan sembelit. Dia seorang yang rajin mengunyah sampai lumut baru telan. Ini antara tip penting. Kalau anak kita alami sembelit ajarlah mereka mengunyah sampai hancur baru telan. Kalau laju ja makan, kemudian dah masuk suapan demi suapan kemungkinan memang main telan ja tu.





Ibu bapa boleh ajar, tunjukkan contoh atau kunyah dahulu sebelum bagi pada anak. Boleh juga blend sikit. Anak saya yang sulung, kalau dia gagal mengunyah sampai lumat, memang dia keluarkan balik daging ayam itu.

Anak kedua pula suatu masa dahulu memang sering sembelit. Haa.. memang saya pernah guna ubat cecair yang picit ke punggung tu. Habit dia pula, memang malas mengunyah.. Laju ja makan. Walaupun dia seorang yang suka minum air tapi air manis lagi banyak dari air kosong. Air manis ni menyerap cecair dari badan buat kita lebih dahaga dan perlukan lagi air untuk proses badan seperti pencernaan makanan dan pembuangan najis. Sayur dan buah pun dia makan tapi still masih alami sembelit.

Untuk kedua-dua anak saya ni, memang saya kenalkan Mealshakes. Alhamdulillah..sejak itu, tiada lagi masalah sembelit. Saya juga tak perlu lagi mengorek-ngorek ehem ehem dalam usaha melancarkan proses pembuangan air besar anak kedua saya. Rupanya dilema saya ni turut dialami oleh ramai ibu bapa termasuk sahabat saya di dalam video ni. Mungkin korang juga seangkatan dengan kami patut menonton video ini.







Sekarang yang anak saya kecil pula dah berumur 1 tahun 4 bulan. Dia ni saya belum bagi Meal Shakes lagi.. So far, memang dia senang makan sayuran, buahan dan minum sangaatttt banyaaakk airr kosong dan susu ibu. Alhamdulillah beliau bebas sembelit sehingga hari ini dan insyaAllah sampai bila-bila.

Buah-buahan yang dapat membantu atasi masalah sembelit adalah pisang dan betik. Patutlah Mealshakes sangat membantu. Formula utamanya adalah berasaskan sayuran dan buahan. Kaya serat yang membantu atasi masalah sembelit dan juga protein. Ramai sangatlah yang ada testimonial ada sudah tidak sembelit lagi selepas minum Mealshakes. Paling suka adalah ramai yang bertambah selera makan. Menarikkan bonusnya!

Jangan pandang remeh masalah sembelit ni tau ibu bapa, kerana masalah yang kecil boleh menjadi besar hingga melibatkan pembedahan jika usus terluka atau bocor disebabkan najis yang lama tersekat.

Macam mana nak tahu anak sembelit adalah perhati tanda-tanda anak sembelit ni

  • Mereka takut nak berak
  • Takut nak ke toilet
  • Menangis ketika membuang air besar
  • Mengambil masa yang lama untuk membuang air besar
  • Ada kesan najis di seluar
  • Muka pun merah ja tahan sakit
  • Malu dan berat mulut nak cakap nak berak 
  • Berhari-hari tak membuang air besar. 

Kesan sembelit pada anak jika tidak diatasi segera
Akibat sembelit anak yang tidak diatasi !


Jadi, ibu bapa bertindak sekarang demi anak-anak kesayangan kita. Sekiranya anda mahukan Mealshakes untuk anak dengan mendapat vitamin semulajadi Shaklee yang terbukti berkesan, dapatkannya dengan saya. Sebarang pertanyaan termasuklah cadangan mengikut budget anda, boleh hubungi saya sekarang juga!




Ketahui


dan


Juga




Nak berniaga dan jana pendapatan dengan Shaklee secara online? Semuanya di hujung jari sahaja. Anda boleh menggenggam pasif side income atau pendapatan aktif 3-4-5 angka hanya menggunakan medium blog, lebih-lebih lagi jika anda sememangnya seorang blogger tegar! Perniagaan Shaklee juga boleh dijalankan secara direct atau offline jika itu menjadi kepakaran anda.

Jangan ragu-ragu untuk bertanya kerana saya sedia membantu anda. Untuk order, boleh isi form online dengan boleh klik gambar di bawah atau hubungi saya.



Order / Pertanyaan :
Whatapps / SMS : 013 488 2382
Email : admin@mysupervitamins.com
COD : Shah Alam, Bandar Bukit Raja, Setia Alam Pos ke seluruh Malaysia


Ida Khairani Ahmad
www.mysupervitamins.com

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.