Cara Mudah Iris Elak Sembelit

Dalam banyak-banyak anak, rasanya Iris paling jarang kena sembelit. Iris ni mudah jugalah minum jus dan buah. Ni penting tau untuk elak anak-anak kita kena sembelit.
.
cara elak sembelit kanak-kanak dari melaras
Cara Mudah Elak Sembelit di Kalangan Kanak-kanak

.
Seingat saya, paling horror dulu masa Nazhan kena. Dia pula bukan jenis yang nak minum yakult atau vitagen. Buah pun memilih. Selamat yogurt dia nak. Nazhan ni picky eater. So, dah abangnya macam tu..adik-adiknya sudah banyak pengajaran untuk diambil.
.
Jadi, selain buah betik, pisang dan oren yang memang membantu untuk pelawasan dan masalah sembelit, saya memang setiap hari beri Mealshakes pada anak-anak. Eh, mamang tak la nak tunggu sakit baru nak bagi. Sakitt oiii.. Kesian budak.

Apa Tanda-tanda anak kita sembelit? Ha, lihat petunjuk ni.
.
    Najis masa sembelit biasanya yang Type 1-2
Ini video Iris yang excited cerita pasal minuman yang dia suka untuk elak sembelit berulang.




Dapat tak? Kalau belum, saya senaraikan 5 Petua Elak Sembelit ini

Cara Mudah Elak Sembelit di Kalangan Anak Kecil

1. Supplement

MEALSHAKES ni banyak serat sebab tu kanak-kanak yang minumnya, dapat kebaikan dalam penghadaman dan pembuangan. Nutrien lebih mudah diserap dan bahan buangan mudah disingkirkan.

Kalau kita biar anak-anak sembelit berlarutan, bahaya! Sudahlah dia trauma nak berak.. Kang berhari-hari takut nak berak sebab tak nak sakit meneran. Lebih parah, bila nak makan pun dah takut sebab perlu berak. Usus yang baik bekerja dan membuang setiap hari ya. Yang kecil pun sama, orang dewasa pun sama. Kalau dah dari kecil sembelit,  dewasa pun mudah kena sembelit dan tak berjaya membuang setiap hari.. lebih kronik boleh sampai kena Buasir dan lebih parah Kanser Usus.

Jadi, baik kita latih usus anak-anak kita sejak awal. Serap nutrisi dengan efisyen dan buang bahan buangan dengan mudah.

Sebagai Ibu saya sangat sarankan ambil Mealshakes ni demi kesihatan anak-anak kita.

2. Air Kosong

Selain dari Mealshakes, latih dan bekalkan anak dengan air kosong setiap hari ok.


3. Buah dan Sayur

Seperti saya cerita di atas, buah betik, pisang dan oren antara buah yang dapat membantu pelawasan. Cuma jangan ambil berlebihan.

4. Sapu minyak dan urut perut anak

Boleh juga disapu minyak angin dan diurut lembut arah memusing dan ke bawah.

5. Ubat cecair ke punggung

Kalau sequa tak jalan, sila bawa ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Dulu anak saya pernah dapat ubat ni.. Picit cecair ke lubung punggung tapi serius kena stanby cepat. Kang tak sempat ke toilet terus keluar najis.. :D. Sekali tu ja la. Alhamdulillah tiada lagi masalah sembelit sejak mengamalkan Mealshakes dengan konsisten.

Bantuan untuk masala sembelit anak kecil

Jika nakkan supplement terbaik untuk elak sembelit dan dalam masa sama membantu tumbesan anak, jangan lupa hubungi saya untuk mendapatkan Mealshakes untuk anak anda.


Shaklee Independent Distributor Ida Khairani ( 846056 ) 
FB : Ida Khairani Ahmad 
Phone : 013 488 2382 
Email : admin@mysupervitamins.com 
Order Shaklee Online dan pos ke seluruh Malaysia 
 Pengedar Shaklee / COD : Seksyen 7 dan sekitar Shah Alam, Bandar Bukit Raja, Setia Alam, KLCC

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.