Muka Jatuh Sebelah: Strok atau Bell Parsy? Ketahui Penyebab, Simptom dan Supplemen

Ceritanya bermula macam ni. Malam tu, Anisah tidur macam biasa. Bila saja dia terjaga esoknya, dia rasa lain macam. Dia pegang-pegang mukanya tapi tak dapat merasakan apa-apa di sebelah wajahnya.

Anisah cemas, terus melompat turun katil dan membelek cermin besar di almari. Terkejut dan hampir pengsan Anisah bila melihah wajahnya herot sebelah. Walaupun gigih Anisah cuba senyum, sengih dan buat macam-macam mimik muka, wajahnya sebelah tetap kaku dan gagal bergerak. Malah dia tak dapat merasa sakit atau apa-apa bila mencubit pipinya.

Anisah cepat-cepat google. Rupa-rupanya inilah dinamakan Bell Parsy. Simpom bell parsy memang datang tiba-tiba. Mungkin berakhir dalam seminggu atau berbulan.

Apa sebenarnya Bell Parsy?

Bell’s palsy adalah satu penyakit kelumpuhan muka idiopatik (tidak diketahui punca) akibat disfungsi saraf tengkorak VII (saraf muka) yang mengakibatkan ketidakupayaan mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas.

Menurut webmd


Bell's palsy is a paralysis or weakness of the muscles on one side of your face. Damage to the facial nerve that controls muscles on one side of the face causes that side of your face to droop . The nerve damage may also affect your sense of taste and how you make tears and saliva.





Selain dari sebahagian muka yang kaku, simptom Bell Parsy termasuklah..

  • Muka senget
  • Mata tak boleh tutup
  • Mulut senget
  • Mulut tak boleh tutup penuh
  • Air liur meleleh
  • Sensitif kepada bunyi
Anisah terus mandi dan memecut kereta ke hospital untuk buat checkup. Mujur Anisah masih boleh memandu kerana semua anggota badannya masih lagi dapat bergerak macam biasa.

Sambil menunggu giliran, Anisah terus mengkaji lagi apa kemungkinan sakit yang tiba-tiba dia alami. Benarkah Bell Parsy? Sebab Anisah tidak ada sejarah penyakit kronik lain sebelum ni.

Antara Penyebab dan Punca Penyakit Bell Parsy yang diketahui adalah

  • Keradangan ( inflame ) hingga menyebabkan kerosakan saraf yang mengawal pergerakaan muka.
  • Virus herpes yang sama penyebab sakit 'cold sore' juga boleh jadi punya Bell Parsy.
Bell Parsy boleh berpunca dari radang ( merah, panas atau bengkak). Radang mula berlaku apabila jangkitan viral seperti herpes menyebabkan saraf muka menjadi bengkak. Saraf tersebut bergerak melalui tengkorak dalam saluran tulang kecil di bawah telinga. Disebabkan ia membengkak dan mampat dalam saluran tulang yang sempit, dipercayai keadaan ini boleh menyebabkan kerosakan atau perencatan pada saraf tersebut. Namun itu hanya sebahagian daripada punca yang dikenalpasti kerana punca sebenar tidak diketahui.


Saraf yang bengkak menjadi punca Bell Parsy


Doktor membuat pemeriksaan penuh ke atas Anisah. Akhirnya, Doktor mengesahkan Anisah memang kena Bell Parsy. Bell Parsy bukan STROK. Tiada saluran darah yang tersumbat. Ia hanyalah saraf di bahagian muka yang gagal menerima isyarat dan menjadi kaku.

Kata doktor, Bell Parsy tidak akan berpanjangan. Selalunya tempoh pesakit akan pulih

  • maksimum 9 bulan atau
  • boleh pulih bila juga dalam masa kurang dari 9 bulan
  • namun, ada yang berpanjangan juga sampai bertahun-tahun dalam kes-kes terpencil.

Anisah dicadangkan untuk menjalani terapi untuk membantu mengaktifkan kembali saraf yang terbabit. Anisah akur walaupun sedih sebab tiada rawatan segera untuk memulihkan. Korang jangan memandai-pandai pi berurut di tukang urut tau. Risau nanti salah saraf yang di urut. Ini antara urutan fisioterapia untuk Bell Parsy yang boleh dilakukan sendiri.


Boleh tengok terus minit ke 4:00 sampai ke 13.30


Lalu, Anisah yang bersemangat waja dan mementingkan penampilan berjanji, dia akan menjadi pesakit yang akan pulih awal dan tidak perlu menanti sampai 9 bulan. Anisah mula google & berjumpa blog yang banyak info ni.

Antara Testimonial Bell Parsy yang beliau temui


Testimonial 1: Kisah Faiza Yang Pulih Bell Parsy
Selepas 3 bulan diserang Bell Parsy. Faiza turut mengambil beberapa supplemen lain. Klik link untuk tahu info lanjut.


Testimonial 2 -  Bell Parsy
Bantuan Altenatif untuk Bell Parsy - Ida 013.488.2382


Testimonial 3 -  Bell Parsy

Bantuan Altenatif untuk Bell Parsy - Ida 013.488.2382


Anisah, nekad nak cuba supplemen yang diamalkan mereka, jadi Anisah turut gigih mengkaji tentang supplemen yang mereka amalkan itu.. bagaimana ia sangat hebat sampai boleh membantu penyakit bell parsy yang doktor sendiri kata kena tunggu ja..

Vivix dengan Resveratrol telah menjalani pelbagai kajian dan ujian klinikal

Hasil kajian Anisah dan pembacaan di blog itu, supplemen hebat itu memang mempunyai banyak sangat kebaikan terutama apabila mengandungi ramuan Resveratrol dan Polifenol dari tumbuhan yang tinggi antioksida dalam membantu memelihara kesihatan saraf.



Vivix Shaklee mama melindungi sel dan saraf dari terus rosak superit yang dialami pesakit Bell Parsy

Cara Supplemen Vivix Bertindak?

Resveratrol di dalam Vivix membantu melawan penyebab saraf rosak yang selalunya berpunca dari keradangan dan oksidasi. Apabila saraf telah pun terjejas, Vivix memberi tenaga dan membantu memulihkan ke peringkat sel asas dan mengaktifkan kembali saraf-saraf yang terjejas.

Nerve damage (neuropathy) can happen due to oxidative stress and pro-inflammatory conditions. Resveratrol’s powerful antioxidant and anti-inflammatory properties have been shown to help relieve the pain associated with neuropathy, and may even be able to reverse some of the nerve damage. In Mononeuropathy, sudden severe pain from damage to one nerve like Bell’s palsy; Carpal tunnel syndrome; pain in localized area behind one eye, shin, foot, thigh, or abdomen.

Anisah sedar bukan senang nak baik tapi ia tak mustahil. Jadi Anisah ikuti nasihat doktor dengan menjalani terapi secara berkala. Anisah juga rajin buat urutan sendiri yang diajar pakar semasa di rumah. Dalam masa sama dia mengamalkan Vivix Shaklee setiap hari.

Alhamdulillah sekarang Anisah semakin pulih selepas beberapa bulan konsisten mengamalkan Vivix Shaklee dan rajin menjalani terapi. Kalau baru jumpa memang tak perasan langsung Anisah pernah kena Bell Parsy kerana Anisah sudah  90% pulih. Mulut Anisah sudah tak senget lagi dan sudah boleh senyum. Cuma belum boleh muncung ja.

Anisah happy dan terus menjadi ahli Shaklee dan menjadi sahabat pemilik blog itu. By the way, Anisah ni bukan nama sebenar dan beliau orang Brunei. Jadi, tak kiralah anda di mana, saya akan bantu untuk sampaikan juga supplemen ini agar membantu cepatkan proses baik pulih Bell Parsy anda. Apapun, kita kena berusaha sehabis baik dan Allah juga yang tentukan.

Untuk membeli produk terbaik ini, boleh terus beli di E-Sell Vivix Shaklee atau boleh hubungi pengedar di bawah


Shaklee Independent Distributor Ida Khairani ( 846056 ) 
FB : Ida Khairani Ahmad 
Phone : 013 488 2382 
Email : admin@mysupervitamins.com 
Order Shaklee Online dan pos ke seluruh Malaysia 
 Pengedar Shaklee / COD : Seksyen 7 dan sekitar Shah Alam, Bandar Bukit Raja, Setia Alam, KLCC. Brunei pun boleh, saya pos ke Miri ya.

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.

1 comments :

Write comments
October 19, 2016 at 12:20 PM delete

hahaha ni makan vitamin pun muka leh jadi elok, bagus vitamin nih yee

Reply
avatar