Selamat tak minum air kosong banyak semasa pantang?


Soalan yang sering diajukan?

Selamatkah nak minum air kosong 3 L ni masa pantang? Orang tua kan pesan jangan minum banyak nanti rahim kembang. Kalau minum banyak, buang air kecil banyak..luka jahitan macam mana? Lambat baikkah?


Jawapan:

Minum air kosong banyak adalah yang amalan sihat dan selamat, pada waktu biasa, hamil atau berpantang. Apa lagi kita akan menyusu bayi selepas itu. Tiada bukti menunjukkan bahawa rahim akan mengembang akibat minum air berlebihan.

Memang benar ibu akan kerap buang air kecil jika minum banyak air. Ini tidak memberi kesan kepada luka, tidak kiralah sama ada ia luka akibat bersalin normal atau luka akibat pembedahan. 



Di antara kebaikan minum air yang mencukupi setiap hari ialah :


1. Hidrasi badan yang sempurna. Diri akan berasa lebih segar.
2. Membantu dalam penyusuan ibu yang berjaya!
3. Membantu dalam proses nyahtoksin.
4. Membantu dalam usaha menurunkan berat badan. (Kita sering salah tafsir rasa “lapar”. Kerap kali “kelaparan” itu disebabkan oleh kurang “air dalam badan” dan bukan “kurang makanan”!)
5. Mengurangkan serangan sakit kepala. (Dehidrasi merupakan salah satu punca sakit kepala.)

Credit

5 Cara Atasi Buasir

1. Cuba elakkan daripada meneran ketika membuang air besar. Regangkan otot lantai pelvik dan tarik nafas dalam.
2. Elakkan diri daripada berdiri terlalu lama. Semasa berbaring, digalakkan untuk mengiring berbanding menelentang.
3. Keraplah berenang atau lakukan senaman ringan yang dapat memperbaiki peredaran darah.
4. Minum banyak air dan ambil makanan kaya serat untuk mengelakkan sembelit yang boleh mencetuskan buasir.
5. Jika berlaku buasir, beritahu doktor. Beliau akan memberi anda krim yang dapat meredakan bengkak dan mengurangkan kesakitan.


Selain itu, kurang air semasa berpantang boleh sebabkan jangkitan. Bagaimana berlaku? 

Apabila ibu minum kurang air, kemungkinan pundi kencing akan menjadi kering. Ibu akan kurang buang air dan air kencing menjadi kotor. Apabila ini terjadi, jangkitan kuman pada faraj dan pundi kencing kemungkinan besar akan berlaku. Jika tidak mendapat rawatan, ia boleh merebak ke dalam darah dan memudaratkan organ lain dan boleh membawa maut juga.


Menurut Dr Sufiah Sulaiman, Pensyarah Kanan Jabatan Obstetrik & Ginekologi, Fakulti Perubatan Universiti Malaya (UM), tahap imunisasi ibu dalam pantang sangat lemah.. Jika diambil mudah penjagaan dan kebersihan diri, jangkitan kuman sangat mudah terjadi.  Jadi, pastikan ibu sentiasa menukar tuala wanita dengan kerap, menjaga luka jahitan dengan baik, mengambil pemakanan seimbang dan paling penting minum air secukupnya. Sekiranya ibu mendapati jangkitan berlaku, cepat dapatkan rawatan doktor dan ambil antibiotik bagi mencegah komplikasi lain.

Hakikatnya, ibu berpantang selamat dan amat disarankan untuk minum air kosong banyak. Janganlah kerana kata kata minum air banyak dalam pantang menyebabkan rahim kembang, perut buncit dan menggeleber, kita sanggup dedahkan diri pada  hidrasi dan bahaya jangkitan kuman. Bukan sahaja diri terdedah pada jangkitan, bayi juga pastinya ‘menderita’ kerana tidak mendapat susu ibu secukupnya.  Renungkanlah. Saya pasti anda tahu apa yang terbaik buat diri dan bayi tesayang.


Link : Vitamin Semasa Berpantang
Link : Amalan baik ketika berpantang





Ida Khairani

Shaklee Independent Distributor

ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.