10 tanda penting kehamilan

Seorang wanita yang sudah berkahwin dan merancang untuk mendapatkan anak, pastinya peka tentang perubahan diri. Namun, ramai juga wanita yang tidak sedar atau tidak mengalamai sebarang tanda kehamilan. Tidak mempunyai tanda kehamilan tidak bermakna anda tidak hamil, hormon tidak stabil atau anda tidak normal.




Apa tanda tanda kehamilan yang sering wanita alami?


1. Mengidam

Walaupun agak klise, sememangnya ramai wanita yang tiba tiba mengalami perubahan ini.. Namun, simpton yg sama juga hanya boleh menjadi signal bahawa badan kekurangan nutrisi tertentu atau hanyalah mainan fikiran. Namun jika rasa mengidam diikuti beberapa tanda tanda kehamilan yang lain, mula mengira kitaran haid anda.

2. Warna areola menjadi gelap

Jika kulit di sekeliling puting menjadi semakin gelap, ini boleh bermakna persenyawaan telah berjaya berlaku. Namun, selain itu aerola menjadi gelap juga tanda ketidakseimbangan hormon ataupun kesan dari kehamilan terdahulu. Teruskan checklist anda.


3. Pendarahan atau kekejangan akibat implantasi

Tidak semua wanita mengalaminya.. namun ada wanita yang mengalami pendarahan implantasi ini. Terdapat tompok tompok warna merah jambu atau coklat dan juga kekejangan. Ini biasanya berlaku lebih kurang 8 hari selepas ovolusi. Ini disebabkan telur membenam ke dalam lapisan endometrium. Keadaan yang sama mungkin dialami ketika datang haid.

4. Keletihan..

Hormon progrestron yang tinggi menyebabkan kita rasa sangat letih seperti baru berlali maraton. Keletihan adalah normal dan tanda tanda awal kehamilan walaupun ia bukanlah simpton yang pasti.



5. Payudara bengkak dan sensitif

Kadang kadang payudara kita menjadi sedikit sensitif sewaktu haid. Perkara yang sama mungkin berlaku ketika awal kehamilan dan mungkin menjadi lebih sensitif. Keadaan akan menjadi bertambah baik dan kurang sensitif apabila kita sudah biasa dengan perubahan hormon.

6. Deria rasa berubah

Pernah dengarkan ada sesetengah wanita yang gemarkan ayam goreng tiba2 langsung tak boleh bau benda2 digoreng atau ditumis. Wanita hamil yang dulu suka air kopi, tiba2 tak suka dan berubah suka air soya.. Yang sedap menjadi tak sedap.. payau atau masin.. Hehe.. harap suami bersabar dan redha dengan perubahan isteri kerana ini tanda2 kehamilan dan orang baru akan muncul.

7.Mabuk hamil @ morning sickness

Ada wanita yang langsung tidak mengalami morning sickness di awal kehamilan atau sepanjang kehamilan. Namun, ada yang sering loya dan muntah. Gejala ni kebiasaannya berlaku pada waktu pagi.  Ada pula sesetengah wanita yang mengalami pada waktu malam sahaja.

8. Period tak datang

Huh! Kalau period selalunya tepat dan kini delay, anda patut buat ujian kehamilan. Namun sering kali juga period delay jadi waktu yang sesuai untuk membuat ujian kehamilan adalah 2 minggu lewat period. Selain ujian air kencing, anda juga boleh melakukan ujian ultrasound

9. Kerap buang air kecil

Sebaik sahaja embrio melekat dan mula menghasilkan hormon human chorionic gonadotropin(HCG), anda mungkin akan kerap membuang air kecil.


10. Positif Ujian Kehamilan..

Jika kebanyakkan tanda kehamilan ada dan period delay, lakukan ujian kehamilan. Jika ujian kehamilan positif, buatlah janji temu dengan doktor untuk mengesahkannya.



Apa persiapan seterusnya.. Selain dari menambah ilmu dan kelangkapan bayi, baik juga ibu menjaga kesihatan diri sebaik mungkin. Kami mencadangkan set ibu hamil, set J untuk menjadi teman sepanjang kehamilan supaya, kehamilan lebih enjoyable..tidaklah flat dan penat sahaja. Malah ia turut membantu ibu menjadi lebih bertenaga dan bersedia hingga ke saat kelahiran..


testimonial vitamin ibu hamil
testimonial vitamin ibu hamil


"Sgt2 ok lps amik vitamin tu... Sblm ni amik ESP shj, xde selera makan, tp lepas amik vitamin, bnyk improvement... Paling ketara lbh bertenaga dan sakit pinggang dh kurang... Kalaulah dr dulu2 dh tahu kebaikan shaklee ni, alangkah baiknye...."






Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.