Vitamin semasa ibu mengandung menyebabkan baby besar?

Jawapannya adalah salah.. Antara risiko yang boleh menyebabkan baby terlampau besar adalah jika ibu mengandung mengalami kencing manis, keturunan ataupun ibu mengalami pertambahan berat badan yang terlampau banyak semasa mengandung. Namun, jika doktor mengatakan baby dalam keadaan sihat walaupun anda masuk kategori berisiko berbayi besar, janganlah risau. Asalkan sentiasa monitor dan lakukan regular check up termasuklah jaga pemakanan harian. Vitamin sebenarnya untuk meningkatkan kesihatan ibu dan bayi sepanjang tempoh mengandung sehinggalah saat melahirkan dan bukan punca bayi besar.





Ramai wanita yg salah anggap multivitamin saperti obimin atau lain jenama yg diberikan waktu hamil menyebabkan saiz bayi besar waktu lahir. Pil vitamin ini penting utk kesihatan ibu dan utk bina darah utk cegah kurang darah waktu bersalin. Pil2 kalsium utk bina tulang, folic utk keperluan semua sel2 baru utk janin dan fish oil sebagai sumber omega3 dan DHA utk sel2 otak bayi utk jadi anak pintar. Setelah bersalin TERUSKAN makan supplemen2 tersebut utk cepat pulih rahim dan kekuatan badan serta utk susu ibu yg bekualiti. Saya cadangkan pil2 tersebut patut dimakan terus menerus hingga akhir hayat seseorang wanita.

Mysupervitamins : Untuk membantu para ibu mengenai vitamin ibu mengandung boleh rujuk sini


Mengikut Dr Hamid Arshat lagi,

Kajian terbaru menunjukkan benih lelaki keseluruhannya merosot, kurang aktif dan kurang daya bercantum dengan telor perempuan. faktor2 penyebab ialah stress atau tekanan hidup, makanan yg tak seimbang dan kurang berzat, fast dan junk foods, pencemaran udara , pendedahan pd toksins, kegunaan terlalu banyak alat elektronik, phone, laptop dll, kurang exercise dan tidak cukup rehat dan tidor. Perlu ubah caragaya hidup kepada yg sihat dan seimbang.


Mysupervitamins: Dengan kesedaran bahawa cara hidup dan pemakanan mempunyai faktor yang besar dalam kesuburan dan perlu dititik beratkan sejak dari peringkat awal merancang untuk hamil, beberapa vitamin turut dicadangkan untuk membantu meningkatkan kesuburan. Boleh rujuk entry Makanan Untuk Kesuburan




Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.