Persediaan menghadapi stress

Apakah stress?
Stress adalah suatu keadaan di mana badan mengalami apa sahaja kerosakan termasuklah sel rosak atau mati.
Jika diet harian kita mencukupi, badan akan bersedia dan proses baik pulih terjadi secara semulajadi.
Jika tidak, badan gagal membina semula sel yang rosak dan mati.

Stress boleh datang dalam pelbagai keadaan
-selera berkurangan
-muntah
-demam
-masalah penghadaman
-kehilangan air dalam badan
-zat hilang melalui air kencing
-pening
-kesakitan
-cirit birit

Tahap-tahap stress

Tahap 1: Berjaga-jaga

-protein diambil dari kelenjar thymus&lymph untuk mendapatkan gula
-tekanan darah meningkat
-zat galian diambil dari lutut
-lemak digerakkan dari tempat simpanan
-proses semulajadi badan berlaku dan badan bersedia untuk melawan stress

Tahap 2:Bertahan

-badan akan repair dengan semua nutrien yang ada
-jika nutriet dalam diet cukup, badan akan menghadapi stress tanpa masalah
-jika tidak, badan masuk ke tahap 3

Tahap 3: Kelesuan, keletihan
-badan gagal baik pulih dan penyakit mulai datang
-stress akan berpanjangan- protein diambil dari darah, hati, buah pinggang dan bahagian lain badan
-asid perut meningkat
-protein rosak dan selaput usus terhakis dan boleh mengakibatkan ulser usus
-apabila stress pada tahap tinggi, kehilangan protein yang banyak berlaku sehingga 135gram
-banyak perubahan berlaku dalam badan dan membawa pada penat, tension, emo, sakit yang lebih serius
-tulang akan lemah akibat kehilangan kalsium

Pencegahan terhadap stress amat penting!

Jadi, amat penting untuk memastikan diet kita tinggi nutriet. Iaitu nutrien yang terpelihara, mencukupi dan dapat diserap tubah dan memberi manfaat secara optimum pada tubuh.

Untuk memudahkan anda, dapatkan optimum set atau family wellness Shaklee sebagai pelengkap kepada diet anda.

Supplemen yang membantu untuk persediaan badan menghadapi stress adalah
-Energizing Soy Protein
-Vitalea
-B complex
-Vitamin C

Sebenarnya, saya antara orang yang sering penat dan kurang bertenaga. Energy saya hanya tinggi pada sebelah pagi kemudian menjelang petang, saya mengantuk ja. Kemudian, selepas mengamalkan vitamin Shaklee, saya telah dapatkan energy boost seperti anak dara. Hehe.. Kenapa saya kata anak dara? Sebab sebaik saja lepas kahwin, saya terus berubah,saya memang sering penat. Macam orang tua ja. Ia berlanjutan sampailah saya dapat anak kedua dan bertemu Shaklee.

Alhamdulillah, kini saya lebih fokus dan bertenaga untuk menguruskan kerja dan keluarga. Walaupun saya hanya bekerja dari rumah, ini bermakna pengurusan masa sangat penting. Saya memang sangat perlukan kecergasan supaya waktu dapat dimanfaatkan sepenuhnya.

Kerja dirumah sangat memerlukan tenaga berpanjangan kerana kerja tak pernah habis dan fulltime. Ada pula 2 anak yang sedang rapid membesar dan memerlukan fokus yang lebih. Kitalah ibu, cikgu, helper, driver, chef, coach, playmate dan pada masa yang sama buat bisnes pula. Huhu.. Melalut sudah. Oklah, semoga anda tidak toleh ke belakang lagi dan terus mencari solution pada kekurangan diri.

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.