5 Tanda Kronik Jika Terus Biar Sembelit, Gastrik, Kembung Perut Berlarutan.

"Tolong makcik, pakcik dah lama sakit perut. Tak boleh membuang dan perut kembung" Panggilan telefon ni saya dapat beberapa minggu lepas. Kesian sangat.

Cara elak sembelit, kembung perut, gastrik sebelum jadi lebih serius


Makcik yang telefon saya tu dari Kuantan. Katanya juga pakcik kena gastrik. Dari ceritanya pakcik mengidap gastrik sejak beberapa bulan lalu. Mereka menalefon saya lepas sudah tak tertanggung la sakitnya. Sembelit pun iya. Mahu berguling-guling menahan sakit ni. Selepas menalefon, kami berbalas SMS pula.

Kembung perut hingga menyebabkan sukar bernafas !!!

Keadaan yang sama saya jumpa masa musim raya dulu. Kena sendiri dekat ayah saudara. Tak boleh berak, beberapa hari. Sampai terbaring ja, tak boleh nak buat apa2.

Selepas dengar simptom dan keadaan mereka, saya cadangkan beberapa produk dalam set supplemen Penghadaman Shaklee. Sistem penghadaman tujuannya untuk ekstrak atau serap nutrien dari makanan. Sistem penghadaman bermula dari mulut, saluran esafogus, perut, usus kecil dan besar.  Jadi, jika sistem penghadaman terjejas, antara bahagian2 ni yang jadi punca atau terasa sakitnya.


Sistem penghadaman dan pencernaan manusia


Untuk kelancaran proses penghadaman dan elakkan gejala gastrik, pengguna boleh amalkan Set 
Penghadaman dan Elak Gastik Shaklee ni dan jaga pola pemakanan.

Ini supplemen Shaklee yang saya berikan pada mereka yang mengalami masalah penghadaman.

Alfalfa, ESP, Herb Lax dan Peppermint Ginger Plus 

- Set ini set premium dan lengkap untuk membantu meningkatkan kesihatan sistem penghadaman.
- Melegakan masalah sembelit.
- Menyah toksin dari badan.
- Menyokong kesihatan usus.

Bagaimana cara setiap supplemen Shaklee membantu sistem penghadaman, boleh baca artikel sampai habis.


Masalah penghadaman yang tidak diurus boleh membawa pada sakit perut, gejala gastrik, sembelit dan kembung. Diet, penyakit dan juga tekanan emosi boleh mengganggu sistem penghadaman. Jika kita tidak menjaga kesihatan usus, gejala yang lebih serius boleh terjadi.

Apakah gejala-gejala yang kita kena alert dan menjadi petanda awal, kita mengalami masalah penghadaman?

Sembelit, cirit-birit, sakit perut, angin, kembung dan senak perut boleh dianggap biasa.

Bila masalah biasa menjadi semakin kerap dan berpanjangan, gejala ini boleh menandakan masalah perubatan lain yang lebih serius.

5 GEJALA SERIUS yang disenaraikan di bawah boleh menunjukkan sesuatu yang tidak normal dengan sistem penghadaman kita. 

  • Perubahan tabiat membuang air besar, keadaan dan warna najis
  • Najis berdarah 
  • Sakit abdomen yang teruk 
  • Kehilangan berat badan yang tidak dikehendaki dan tidak diketahui puncanya 
  • Pedih hulu hati yang tidak boleh dilegakan dengan ubat


Sumber


Penyakit Refluks Gastroesofagus (GERD) sehinggalah kepada kanser kolon, boleh dikesan awal jika kita tahu tanda-tanda yang perlu diawasi seperti di atas.

Suppleman dalam Set Penghadaman dan Elak Gastrik Shaklee, membantu dengan memulihkan simptom awal.

Bagaimana Alfalfa Shaklee membantu sistem penghadaman yang baik?

Alfalfa ni adalah tumbuhan herba yang mempunyai banyak khasiat semulajadi. Alfalfa Shaklee TINGGI SERAT dan sangat baik untuk DETOK, iaitu membuang toksin dari badan. Orang yang mengalami masalah penghadaman mungkin kerana toksin yang tinggi. Alfalfa Shaklee membantu melancarkan PELAWASAN - mudahkan proses pembuangan najis. Selain tu juga alfalfa mengurangkan keasidan badan kerana bersifat ALKALI dan ANTI INFLAMASI untuk pesakit yang alami masalah penghadaman.


Fungsi Herb Lax Shaklee yang membantu sistem penghadaman


Herb Lax Shaklee mengandungi kandungan herba yang berkualiti tinggi dan berkesan untuk masalah penghadaman juga penyakit sembelit. Kandungan utama Herb Lax Shaklee adalah daun Senna yang membantu merangsang tindakan pembersihan lembut pada usus dan perut, membantu percepatkan proses detok dan mengurangkan penyerapan lemak. Khasiat herba 'buckhorn bark'  membantu melembutkan najis untuk mudahkan pergerakan dan beri lembapan pada usus seterusnya mengurangkan masalah sembelit kronik. Untuk lebih info pasal Herb Lax boleh baca di sini.

Peppermint Ginger Plus Shaklee dan kebaikannya untuk SISTEM PENGHADAMAN


Peppermint Ginger Plus Shaklee mengandungi daun pudina, halia, cekur dan adas( fennal). Daun pudina membantu otot perut dan beri kesan menenangkan.  Halia pula dapat membantu merangsangkan penghasilan enzim Salvia yang berfungsi membantu proses pencernaan selain dari membuang angin dari badandan kembung perut. Kalau yang badan senang berangin, gastrik dan perut asyik kembung tu amalkanlah Peppermint Ginger Plus ni untuk kesedapan dan keselesaan badan.

Energizing Soy Protein untuk perut yang selesa


Masalah penghadaman selalu buatkan perut tak sedap dan susah nak membuang. Bila pula asyik diserang gastrik, asid perut semakin menghakis dinding perut dan menyebab kita semakin mudah diserang gastrik. Dinding perut ini perlu diberi khasiat semula supaya menjadi kuat, sihat dan berfungsi seperti sedia kala.  ESP ( Energizing Soy Protin) yang terdiri dari protin berkualiti membantu dalam proses pemulihan gastrik, ulser peptik dan ulser perut. ESP Shaklee membantu membina sel baru yang sihat dan menggalakkan pemulihan. Selain itu, ESP adalah minuman yang memberi tenaga untuk melawan penyakit dan rasa penat.


Selain itu, ikuti


10 langkah bijak untuk membaiki sistem penghadaman kita.


  1. Jangan malas kunyah makan.
  2. Ambil banyak serat iaitu buah dan sayur.
  3. Minum banyak air kosong.
  4. Bersenam.
  5. Kurangkan tekanan.
  6. Ambil makanan yang suam, bukan sejuk.
  7. Berhenti merokok.
  8. Berhenti minum arak/alkohol.
  9. Kawal berat badan.
  10. Ambil probiotik dan supplemen untuk kesihatan sistem penghadaman

Jika tuan puan mengalami masalah sembelit yang berlarutan, kembung perut yang berlarutan, gastrik yang semakin kronik atau masalah pedih ulu hati, saya sangat syorkan Set Kesihatan Sistem Penghadaman ini supaya tuan puan dapat alami kehidupan yang lebih baik. Juga dapat menurunkan risiko penyakit yang lebih serius seperti kanser usus.


Shaklee Independent Distributor Ida Khairani ( 846056 ) 
FB : Ida Khairani Ahmad 
Phone : 013 488 2382 
Email : admin@mysupervitamins.com 
Order Shaklee Online dan pos ke seluruh Malaysia 
 COD Shaklee kawasan : Seksyen 7 dan Shah Alam, Bandar Bukit Raja, Setia Alam, KLCC

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.