Rahsia Dari HB Low Terus Naik Sampai Nurse Terkejut

Adakah perkara biasa jika ibu mengandung mengalami lemah, letih lesu, cepat penat, muka pucat, senang pening, cepat mengantuk dan 'weng' atau rasa nak pitam bila bangun cepat dari duduk yang lama.. Walaupun ramai ibu mengandung mengalaminya, mungkin keadaan yang kerap dan berlarutan adalah petanda ibu sedang alami anemia iaitu gejala kurang darah yang mengganggu aktiviti ibu.



Kisah yang sama dialami oleh ibu hamil ini. Mengandung anak pertama, kedua dan ketiga memang asyik kena berleter dengan nurse apabila bacaan HB adalah di bawah paras normal. Dua kali mengandung, dua kali juga bacaan HB tetap rendah. Tiga kali mengandung, masih sama. Semuanya berubah apabila beliau sedar dan mengambil langkah drastik yang belum pernah beliau fikirkan sebelum ini.

Apa Maksud Anemia dan Apa Tanda-tanda Anemia ?


Anemia ni adalah keadaan dimana darah kekurangan protein yang disebut sebagai hemoglobin(Hb). Tugas hemoglobin ini sangat penting bagi tubuh manusia, terutama untuk mengedarkan oksigen dan nutrisi ke seluruh bahagian tubuh. Oleh kerana inilah simptom anemia dirasakan oleh ibu mengandung. Selain dari simptom tadi seperti lemah, letih lesu, cepat penat, muka pucat, senang pening, cepat mengantuk dan 'weng' atau rasa nak pitam bila bangun cepat dari duduk yang lama.. , tanda - tanda hemoglobin rendah ( HB Low ) termasuklah sakit perut, mual, muntah, diarrea, demam dan sembelit .

Kenapa Anemia boleh terjadi pada ibu mengandung dan apa puncanya? Ibu mengandung mengalami kurang darah atau anemia mungkin disebanbkan peyakit, kurang nutrisi, gaya hidup yang kurang sihat, pendarahan atau bleeding.

Kita boleh mengurangkan RISIKO ANEMIA dengan gaya hidup yang sihat, tidur yang cukup, tidak merokok dan jaga pemakanan dan makan dengan teratur.

Fungsi Zat Besi Pada Ibu Mengandung Yang Anemia


Zat Besi merupakan elemen penting yang berguna untuk membantu membentuk sel darah merah. Suplemen zat besi harus diambil jika kadar hemoglobin ibu mengandung terlalu rendah. Macam mana nak tahu? Melalui pemeriksaan berkala di klinik kesihatan lepas kita dah disahkan mengandung.

Berapa dos zat besi yang ibu mengandung perlukan?


Ibu mengandung perlukan 28 mg zat besi. Dalam 1 tablet Vitalae ada 9 mg zat besi. Jika kita mengalami tanda-tanda anemia dan nak up dos zat besi, jangan dulu. Minta nasihat dari doktor dulu. Ini kerana kelebihan zat besi boleh mengakibatkan kesan sampingan lain.

Oh ya.. Saya nak kongsikan cerita ibu yang berjaya mendapat bacaan hb normal untuk ibu mengandung sampai nurse pun terkejut!. Kenapa terkejut sangat? Sebab sepanjang mengandung, beliau tak pernah berjaya mendapat bacaan HB normal..

Berapa Bacaan HB Normal ni?


Paras hb seseorang dikira dalam unit g/dL (gram per deciliter). Paras normal hemoglobin bagi wanita adalah di antara 11.5 - 16.5g/dL manakala lelaki adalah 12.5 - 18.5g/dL. Untuk ibu mengandung, bacaan hb yang normal ialah pada julat : 11-12 g/dl (gram per deciliter).

Testimonial HB Naik Selepas Amalkan Shaklee Sampai Nurse Terkejut !



Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.


Selain dari vitamin ibu mengandung yang sangat mudah diamalkan dan terbukti berkesan, ibu mengandung yang rajin boleh juga menikmati makanan yang kaya zat besi sebagai usaha untuk meningkatkan hemoglobin dan menurunkan risiko anemia.


Makanan untuk meningkatkan hemoglobin – mencegah dan mengatasi kurang darah (anemia)


Hemoglobin akan terbentuk dalam tubuh ketika kita makan-makanan yang kaya hemoglobin. Berikut ini tentang sumber makanan yang menyediakan semua elemen yang diperlukan untuk pembentukan hemoglobin .

1 . Makanan Laut :

Seafood adalah makanan sumber hemoglobin. Berbagai jenis makanan laut seperti tuna, kerang, siput lele, salmon, tiram dan sardin merupakan sumber hemoglobin yang baik.

2 . Daging :

Daging adalah sumber makanan paling kaya hemoglobin. Daging juga mengandung vitamin B – 12, yang juga berguna untuk membantu menjaga paras zat besi yang normal dalam tubuh. Daging merah adalah sumber hemoglobin terbaik.

3 . Telur :

Kuning telur merupakan sumber yang juga sangat kaya hemoglobin. Kuning telur kaya zat besi yang membantu tubuh penghasilan hemoglobin.

4 . Produk Susu :

Produk susu seperti susu, dadih dan keju juga merupakan sumber hemoglobin yang baik.

5 . Kacang-kacangan :

Kacang-kacangan seperti kacang buncis, kacang tanah atau kacang hijau mengandungi jumlah zat besi yang baik. Labu dan biji labu juga dapat membantu untuk meningkatkan paras hemoglobin dalam darah .

6 . Sayuran :

Sayuran seperti bit dan bayam, yang banyak tersedia di pasar sangat membantu dalam pembentukan hemoglobin. Hal ini membantu untuk meningkatkan jumlah sel darah merah.

7 . Buah :

Buah-buahan juga merupakan sumber terbesar dari zat besi. Buah juga banyak mengandung antioksidan, vitamin, dan mineral, yang sangat penting bagi tubuh manusia . Buah yang kaya akan zat besi adalah kismis, anggur, tomata, epal, pisang, jeruk, strawberi .

8 . Rempah-rempah :

Rempah-rempah seperti thyme, jintan, oregano, kunyit, kayu manis merupakan sumber yang kaya zat besi. Oleh karena itu, jangan lupa untuk menyertakan rempah-rempah ini ke dalam diet Anda.

9 . Biji-bijian :

Biji-bijian seperti , tepung terigu, beras, beras merah, cereal dan roti juga merupakan sumber zat besi. Seluruh biji-bijian juga merupakan sumber serat terbaik.

10 . Buah kering :

Buah yang dikeringkan seperti aprikot, plum, kurma dan kismis adalah juga merupakan sumber hemoglobin. Kandungan zat besi yang tinggi dalam buah kering akan membantu dalam membentuk pigmen merah dalam darah.

11 . Coklat :

Berita baik bagi penggemar cokla. Coklat yang mengandungi 60% koko juga dapat meningkatkan kadar hemoglobin. Dark cocolate adalah coklat terbaik bagi kesihatan, kerana mengandungi 65% koko.

Fakta zat besi:


  • Zat besi juga membantu untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh. 
  • Wanita memerlukan zat besi lebih sedikit daripada laki-laki . 
  • Wanita yang berusia antara 14-18 harus mengamalkan sekurang-kurangnya 15 mg zat besi setiap hari. 
  • Mengambil makanan yang kaya zat besi sangat penting semasa menstruasi/period dan kehamilan. 
  • Tanda kekurangan zat besi termasuk cepat penat, lemah, sesak nafas, pening, mudah marah dan sakit kepala, tangan dan kaki merasa sejuk, kulit pucat, kuku rapuh, degupan jantung yang tinggi, serta kurang nafsu makan.


Perhatian :


Zat besi terutama sangat diperlukan tubuh dalam membentuk hemoglobin. Namun elakkan mengambil supplemen zat besi yang terlalu banyak. Upper toleransi atau mad makzima pengambilan zat besi adalah 45mg sehari. Kesan samping kebanyakan suplemen zat besi dapat menyebabkan gangguan perut, mual, muntah , cirit birit, demam dan sembelit.

Untuk itu sebaiknya ambil suplemen zat besi yang selamat, terjamin dan terbukti berkesan seperti Vitalea Shaklee di dalam Set Mengandung kami.


Ida Khairani
www.mysupervitamins.com

Order / Pertanyaan :
Whatapps / SMS : 013 488 2382
Email : admin@mysupervitamins.com
COD : Shah Alam, Bandar Bukit Raja, Setia Alam
Pos seluruh Malaysia

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.