Aturan Cara Makan Vitamin Paling Senang dan Asas

Bagaimana aturan dan cara makan vitamin paling senang dan asas untuk dijadikan amalan yang betul dan berkesan?

Cara Makan Vitamin

1. Makan vitamin dengan makanan untuk meningkatkan penyerapan. 

Kalau vitamin jenis larut lemak iaitu A, D, E, K elok dimakan dengan makanan berunsur lemak.
Contoh jika kita lunch makan nasi lauk daging.. Jadi eloklah diambil vitamin E selepas makan tengah hari supaya vitamin E dapat larut dalam lemak, bantu penyerapan nutrisi penting dan beri kesan optimum pada tubuh.

2. Jika kita rasa pening dalam masa setengah jam ambil vitamin, kemungkinan makanan masih tak cukup dalam perut.

Ini pernah terjadi pada saya kalau saya ambil Vitalea selepas makan makanan yang ringan sahaja.

3. Untuk lebih penyerapan dan keberkesanan, elok diasing-asingkan pengambilan vitamin. 

Kalau setakat 2-3 jenis serentak tu no problem. Ini kalau High Doses ni..Macam > 5 jenis serentak dengan bilangan yang banyak. Jika begini, elok dijarakkan waktu pengambilan sepanjang hari.


Uniknya sains dalam vitamin Shaklee, setiap vitamin telah dicipta untuk diserap badan pada masa dan tempat yang sesuai dan paling tepat di dalam tubuh !




  • Vitalea dicipta dengan coating folic asid yang dibebaskan sebaik sahaja tiba di perut.
  • Caratomax, E dan Omega hanya berfungsi pada nilai pH tertentu membuatkan ia terpelihara dari asid perut dan hanya dibebaskan sebaik tiba di usus.
  • Vitamin B dan C dibebaskan mengikut masa tertentu dan berjaya mengekalkan nutrisi B dan C dalam darah sepanjang 12 jam.


Tahniah kerana anda telah berjaya makan vitamin yang terbaik dengan memilih hanya jenama Shaklee. Jika anda perlukan bantuan menyusun jadual makan selepas membeli dengan saya, hubungi saya. Selalunya saya memang bantu para pelanggan saya dan ianya ekslusif untuk anda sebagai value added dari saya.


Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor ID 846056


Order Form & Email
Nak Join Jadi Ahli SHAKLEE

Jika anda rasa artikel ini berguna, jangan lupa untuk kongsikan demi manfaat bersama.

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.