Petua Cergas Semasa Mengandung

Pejam celik pejam celik tak lama lagi kita nak puasa balik dah. Jadi, makin ramailah ibu yang mula berkira-kira nak ganti puasakan. Ada pula tu, belum sempat nak merancang, tiba-tiba kena buatan orang pulak, mengandunglah kiranya tu. Dari hari ke hari bertangguh nak qada puasa sebab nak tunggu hilang morning sickness. Jadi saya kongsikan Petua Cergas Semasa Mengandung ni.

Bagi yg muslim, puasa tak semestinya jadi alasan untuk produktiviti makin jatuh. Betul tak?. Malah, kita patut lebih cergas daripada biasakan? Buktikan kita muslim dan muslimah sejati, puasa ke tak puasa ke kita cergas seperti biasa !!! Off topic, korang ada tengok tak video viral orang Pakistan yang join rancangan realiti Koreo tu. Ha, puasa pun boleh masuk amazing race gitu! Macam tu la kita nak !

Kalau amalkan Petua Cergas Semasa Mengandung ada bonus yand super dooper best lagi. Nak tahu kena tonton video pengakuan ni!

Hah, Siapa2 yg tengah pregnant sekarang ni, cubalah rahsia kami untuk kekal cergas ni. Adakah ni petuanya? Yang sentiasa BERKESAN, SELAMAT & MESRA ALAM.

Saksikan kehebatan dan perkongsian ibu ni yang berjaya kekal cergas semasa mengandung selepas berjaya atasi dilema dan rasa tak mampu pun nak berpuasa.



Puasa Semasa Hamil Tak Semestinya Lembik Lunyai. Tengok Betapa Cergas Akak ni 
(video from iReach HD on Vimeo)

Bukan ini sahaja, saya juga nak kongsikan Tip Menangani Keletihan Semasa Hamil dan Petua Cergas Semasa Mengandung, hasil dari amalan ibu- ibu lain. Ibu boleh cuba semua petua ataupun pilih yang mana mampu dan sesuai dengan dengan keadaan diri masing-masing.


  • Tidur 8 jam sehari. Cuba letakkan bantal di bawah kaki dan di celah kaki jika sering alami kejang dan tidur yang tidak selesa. Pokoknya cari posisi yang paling best !
  • Makanan buah dan sayuran contoh yang mudah dan power adalah PISANG untuk beri tenaga.
  • Makan sedikit dan kerap terutama bila nak atasi mabuk laut nak kekalkan tenaga
  • Minum air dengan banyak. Bila rasa mengantuk ja minum air. Kalau perlu berjalan ke peti ais lagi dapat elakkan mengantuk.
  • Minta suami, anak- anak atau upah pembantu untuk buat kerja rumah jika berdiri lama memenatkan anda. Bila lagikan?
  • Minum susu suam @ ambil kalsium atau mandi sebelum tidur membantu sesetengah ibu hamil untuk tidur lebih nyenyak dan pasti mengurangkan letih bila bangun dari tidur kelak.

Ujian ini tak lama. Jangan risau. Semuanya pasti berbaloi dan hilang dengan kelahiran permata hati nanti.


Ida Khairani
013 488 2382

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.