Cara Nak Ganti Puasa Bagi Ibu Hamil

Semasa nak berpuasa, kita kena sahur. Tujuannya untuk kekuatan semasa berpuasa nanti. Macam mana kalau masih lagi lapar, penat nak tak bermaya. Apa cerita pula kalau ibu hamil yang ingin berpuasa? Makanan apa yang dapat bantu kita cergas dan kurang lapar semasa berpuasa?


Untuk membantu kita kekal cergas semasa berpuasa, tipsnya adalah

- Minum banyak air kosong semasa berbuka hinggalah waktu sahur.
- Tip : Anda boleh support dengan Performance Drink Shaklee yang membantu mengekalkan bendalir dalam badan seterusnya mengurangkan dahaga.

- Ambil protein supaya kekal kenyang lebih lama. Makan sekurang-kurangnya 1-2 biji kurma sehari.
- Tip : Anda digalakkan minum ESP semasa bersahur supaya membantu anda kenyang lebih lama memandangkan ESP hanya membebaskan glukos secara perlahan di dalam darah.

- Ambil vitamin untuk bantu proses penghadaman makanan
- Tip : Vitalea membantu tindak balas kimia dalam badan dan B Complex membantu menukarkan makanan ke bentuk tenaga menyebabkan kita kekal cergas walaupun tidak makan sepanjang hari semasa berpuasa.

Betulkah vitamin Shaklee dapat membantu untuk ganti puasa ni? Mampukah ibu hamil berpuasa di kala sarat mengandung?


Puasa Tapi Tetap Bertenaga.. from iReach HD on Vimeo.

Walaupun berpuasa, pastikan rutin harian tetap dapat dilakukan seperti biasa. Banyakkan amalan sunat. Berpuasa bukan alasan untuk kita jadi tidak cergas dan banyak tidur. Ambil minuman secukupkan dan amalkan makanan tambahan untuk mengelakan rasa lapar dan penat semasa berpuasa. Namun, ibu hamil yang sangat tidak berupaya untuk berpuasa, Islam membenarkan ibu untuk membuka puasa dan menggantikannya di kemudian hari.


Ida Khairani Ahmad
www.mysupervitamins.com
013 488 2382

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.