Kesan buruk supplemen, mekap, produk rumah untuk jangka masa panjang

Assalamualaikum..Saya terpanggil untuk kongsikan satu benda penting yang saya tahu dari pelbagai sumber. Menakutkanlah juga. Ia adalah kesan buruk kosmestik, suppelemen 'tidak semulajadi', makanan dan bahan isi rumah sendiri.


Kesan buruk dari kosmetik

Seperti yang kita tahu, bahan kosmetik banyak sangat terdiri dari bahan kimia.  Tujuannya untuk mencantikkan kulit. Sedikit sebanyak bahan kimia ni akan meresap dalam kulit. Lama kelamaan, pasti ada kesan yang ditinggalkan pada badan kita. Bahan seperti hyroquinone, prabens dan merkuri patut dielakkan sama sekali dari kandungan mekap kita


Parabens: Used as preservatives, found in many products. Linked to cancer, endocrine disruption, reproductive toxicity. 

Oxybenzone: Active ingredient in chemical sunscreens that accumulates in fatty tissues and is linked to allergies, hormone disruption, cellular damage, low birth weight.

Apa yang kita boleh buat untuk elak kesan buruk.

Bersihkan muka sebersih-bersihnya selelum bermekap. Ini bagus untuk elak bertindih tindih bahan kimia berada di muka. Walaupun tak nampak, tapi tetap ada. Kesan buruk paling cepat yang kita boleh lihat adalah tumbuhnya jerawat di muka. Kesan jangka masa panjang??? Jeragat dan mungkin kanser kulit yang lebih bahaya. Pastikan produk pencuci muka bebas bahan kimia dan pilih yang semulajadi tetapi tetap power dan berkesan untuk memelihara kecantikan.

Kesan buruk dari supplemen 'tidak semulajadi'

Supplemen semulajadi adalah terdiri dari bahan-bahan semulajadi iaitu tumbuhan dan buah bebas dari bahan kimia seperti racun perosak dan baja kimia. Ini penting sebab walaupun dari buah asli, mungkin semasa penanaman baja kimia yang merbahaya yang digunakan. Buah dan sayuran ini pula, menyerap baja kimia ini. Sebab tu ada buah dan sayuran organik sekarang kerana 'organik' bermaksud tiada racun perosak digunakan. Ramai yang nak bertukar kerana yakin lebih selamat tapi tak sunggup kerana harganya yang lebih mahal. Jadi. pastikan produk supplemen kita telah menjalani ujian ketat terhadap semua sumber dan kandungannya supaya ia selamat untuk kita gunakan dan tiada kesan jangka masa panjang.

Begitu juga kalau ada yang gunakan hidupan laut sebagai sumber seperti sisik ikan, minyak ikan dan rumpai laut. Laut terdedah pada pencemaran alam dan logam berat seperti merkuri. Jadi, memang penting ujian pada sumber dilakukan supaya bahan tercemar logam berat yang boleh memudatkan kita tidak termasuk dalam badan melalui suppelemen.

Mercury: Known allergen that impairs brain development

Oh ya, saya juga concern dengan produk pemutih atau supplemen yang memutihkan kulit dalam jangka masa singkat. Tahu tak lapisan kulit wajah kita dilindungi oleh lapisan melanin yang juga memberi tona warna. Jika lapisan ini terhakis, ya wajah akan putih, kita pun suka dan kagumlah wajah putih dalam jangka masa singkat. Namun, fungsi lapisan melanin ini adalah untuk melindungi wajah dari sinaran UV yang boleh menyebabkan sel kulit rosak dan kanser untuk jangka masa panjang. Lepas wajah dah putih instant tu, apa yang tinggal untuk lindungi kulit kita?

Exposure to UV radiation: Melanin is produced as a response to UV radiation in order to prevent damage to the DNA in the integument. Individuals, who are exposed to UV light, such as the sun, will produce more melanin for protection.

Hydroquinone: Used for lightening skin. Banned in the UK, rated most toxic on the EWG’s Skin Deep database, and linked to cancer and reproductive toxicity.

Kesan buruk dari produk isi rumah

Tahu tak dalam perabot dan bahan pencuci rumah juga terdapat bahan yang boleh memudaratkan. Kesan yang jelas nyata yang boleh kita lihat adalah kesan gatal, ruam terutama pada kulit sensitif bayi dan anak kecil kita. Kulit kita mungkin dah lali dengan bahan merbahaya ini dan hanya tunggu nak meletup ja sebab banyak bahan ni makan dalam dan memberi kesan untuk jangka masa panjang.

Triclosan: Found in antibacterial products, hand sanitizers, and deodorants, it is linked to cancer and endocrine disruption. Avoid the brand Microban.

Silicone-derived emollients: Used to make a product feel soft, these don’t biodegrade, and also prevent skin from breathing. Linked to tumour growth and skin irritation.

Sodium lauryl (ether) sulfate (SLS, SLES): A former industrial degreaser now used to make soap foamy, it’s absorbed into the body and irritates skin.

Coal Tar: A known carcinogen banned in the EU, but still used in North America. Used in dry skin treatments, anti-lice and anti-dandruff shampoos, also listed as a colour plus number, i.e. FD&C Red No. 6.

Talc: Similar to asbestos in composition, it’s found in baby powder, eye shadow, blush, deodorant. Linked to ovarian cancer and respiratory problems.

Apa nak buat??


Jadi jika berkemampuan, mulalah dari sekarang bertukar pada produk organik untuk memcuci peralatan rumah, pakaian untuk keselamatan dan kesihatan jangka masa panjang seisi keluarga.

Apa yang kita boleh buat untuk elakkan kesan buruk bahan-bahan merbahaya yang senyap-senyap membunuh kita dari dalam..

1. Ambil supplemen semulajadi.

Vivix melindungi, memperbaiki sel yang telah rosak akibat persekitaran kita dan pemakanan kita sejak sekian lama.. Mula dari sekarang, jangan tangguh lagi. VIVIX juga melindungi dan menguatkan sel badan dari ancaman radikal bebas penyebab kanser.

Vivix untuk perlindungan sel

Vitamin anti oksida iaitu Vitamin A, C dan E juga makanan yang kaya vitamin adalah sangat baik untuk perlindungan terhadap radikal bebas dan kawalan dari pigmentasi wajah yang kronik.

2. Ambil produk penjagaan rumah yang organik.

Dalam 1 rumah tu, dari pencuci lantai, pencuci tingkap, sabun mandi, sabun baju, deodaran, klorox, perfumes, syampoo...kita memang terdedah pada pelbagai bahan kimia. Baca label dan sebolehnya pilih yang organik dan less chemical.

Pencuci organik yang tak mahal tapi tetap bersih dan berkesan


3. Rajin cuci muka


Amalkan pencuci wajah dan perlindungan luaran yang bersumberkan bahan semulajadi supaya dapat juga melindungi dan memelihara kulit kita dari awal.

Set penjagaan muka yang tiada bahan kimia merbahaya dan dari bahan botani sahaja.




Ida Khairani Ahmad
www.mysupervitamins.com

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.