Apa itu cyst, punca dan rawatan

Cyst adalah sejenis ketumbuhan. Ia bukan kanser kerana cyst tidak merebak secara merbahaya. Ketumbuhan ini membesar secara perlahan lahan tanpa merebak ke tempat lain seperti paru paru dan hati.

Cyst sebenarnya adalah poket/bola/kelompong nipis yang mengandungi air/bendalir dan apabila ia berada dalam ovari, ia dipanggil ovarian cyst. Kelompong ini pada asalnya adalah normal bagi wanita kerana mengandungi telur/ovum.

Namun, apabil kelompong ini tidak menetas apabila sudah matang dan tidak mengeluarkan telur untuk disenyawakan, sebaliknya membesar melebihi saiz 2cm, maka ia dinamakan ovarian cyst. Saiznya boleh bertambah selagi ianya tidak menetas dan boleh menjadi seperti saiz biji kacang atau sebesar buah tembikai.

Antara faktor penyebab cyst adalah


  1. ketidakstabilan hormon
  2. genetik
  3. diet yang kurang sihat

Rawatan


Selalu doktor akan suruh tunggu dan lihat. Cyst boleh mengecil dan mengecut sendiri. Rawatan hormon juga boleh membantu mengawal cyst. Namun, jika ia semakin membesar dan berubah bentuk, doktor akan mengesorkan pembedahan untuk mengeluarkan cyst untuk mengelakkan cyst pecah sendiri dan mengakibatkan pendarahan dalaman yang teruk.

Untuk membantu pesakit cyst, suppelemen yang sering dicadangkan Mysupervitamins adalah


GLA Complex yang efektif untuk mengawal ketidakseimbangan hormon.

Di sini saya kongsikan testimonial dari yang telah mencuba GLA.


GLA untuk cyst
Testimonial GLA untuk cyst

Saya nak share testimonial saya menggunakan GLA selama 2 bulan....alhamdulillah cyst saya dah pun mengecut dari 4++cm ( tak ingat yg tepat ) ke 3.6cm...tadi saya buat check up kt klinik nak tengok saiz cyst saya dan alhamdulillah.....dan period saya pun dah tak keluar darah berketul2 lagi........makan GLA adalah salah satu usaha saya sebab doktor pernah cadangkan saya buat pembedahan tapi saya tolak dan mencuba GLA ni....mudah-mudahan tahun 2013 nanti ada rezeki untuk saya pregnant pulak....doakan saya yer kawan2....

Selain tu, ada juga customer yang sabar mengamalkan GLA walaupun cystnya sudah berukuran 20cm.. Alhamdulillah, cyct tidak membesar lagi. Oleh kerana cyst tidak mengecut, pembedahan terpaksa dilakukan. Namun, syukur ovarinya masih dapat diselamatkan.


GLA untuk cyst
Testimonial GLA untuk cyst

GLA untuk cyst
Testimonial GLA untuk Cyst
Actually diyana baru je buat operation last 4weeks..hehe. Alhamdulilah everything went well. Meh diyana share sikit, actually my Cyst besar 20cm tp x sakit langsung.period cycle semua ok. Diyana try amik GLA tak ingat bape lama kan makan..eventho cyst x hilang tp size dia maintain start checkup dr bulan 3 smpi operation hari tu bulan 11. Maybe antara sebab makan GLA kot..pastu before operation gynie diyana dah advised mungkin ovari kiri (yg ada cyst) kena buang ikutkan size cyst terlalu besar. Diyana redha je.terus makan GLA.ida tau, kuasa Allah, eventho size cyst besar, ovari dua2 selamat. Alhamdulilah. Kuasa Allah dan maybe GLA punya effect. Cyst tak hilang tp dia selamatkan ovari diyana. Subhanallah.recovering process pon mudah. Doc buat laparscopy n small cut kat bwh perut.luka cantek baik. Diyana akan continue makan GLA.


Jadi, jika memerlukan supplemen atau rawatan altenatif untuk cyst yang sedang dialami, boleh berikhtiar dengan mencuba GLA complex ini. Semoga berkat usaha dan doa berterusan, kesihatan akan bertambah baik.






Ida Khairani

Shaklee Independent Distributor

ID 846056



Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)




ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.