Vitamin Tambahan Untuk Ibu Hamil

Apa yang penting untuk ibu hamil?


Pengambilan makanan yang seimbang adalah penting, terutama semasa hamil. Pengambilan vitamin tambahan untuk ibu hamil adalah satu cara untuk membantu mengatasi jurang nutrisi di dalam diet ibu. Secara umumnya agak sukar bagi ibu hamil sekiaranya dia bekerja untuk mendapatkan nutrisi yang optimum daripada diet.

Ibu hamil memerlukan asid folik, zat besi, DHA dan kalsium dengan jumlah yang mencukupi bagi menampung keperluan dirinya dan bayi yang dikandung.

Kepentingan vitamin tambahan untuk ibu hamil:


Asid Folik

Melindungi bayi dari kecacatan saraf tunjang. Ia juga melindungi ibu daripada risiko kanser dan strok.

Zat Besi

Membantu mencegah anemia dan masalah dengan sel darah merah.
Mengurangkan risiko kelahiran pramatang dan kurang berat badan.

DHA

Membantu perkembangan otak bayi

Kalsium

Membantu sistem saraf, otot, dan peredaran darah. Mengelakkan kekejangan semasa hamil. Membantu perkembangan tulang dan gigi ibu dan bayi. Dalam masa yang sama ibu hamil tidak harus bergantung kepada vitamin tambahan semata-mata kerana ia cuma pelengkap. Ibu hamil wajib menjaga pemakanan seimbang dan bernutrisi tinggi.

Credit




*NOTA: Asid Folik terdapat dalam Vita-Lea dan B ComplexZat besi terdapat dalam Vita-LeaDHA terdaat dalam Omega GuardKalsium terdapat dalam Ostematrix.


Testimonial Vitamin untuk Ibu Hamil



Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.