Vitamin terbaik untuk ibu hamil

Baru-baru ni ada gathering schoolmates. Ada kawan2 yang sedang mengandung dan ada yang masih mencuba. Seronok jumpa kawan2 setelah lama tak berjumpa. Ada yang tanya apa yang saya amalkan sewaktu mengandung. Maklumlah pakat geram tengok anak saya yg gebu tu. Jadi, di sini saya senaraikan apa yang dicadangkan untuk ibu hamil dan apa yang saya ambil masa mengandungkan anak ke 2. Saya sekadar berusaha, Allah yang mengurniakannya.

Khas untuk ibu-ibu yg mengandung di luar sana. Ni ada checklist vitamin-vitamin yang sesuai untuk kesihatan ibu dan tumbesaran bayi dalam kandungan.

1. Multivitamin ( Vita-Lea)
Berfungi meningkatkan mental alertness dan ketahanan terhadap jangkitan. Membantu fungsi pemakanan dan pencernaan. Penting untuk pertumbuhan dan kemampuan reproduksi. Ia juga mempunyai sistem penyerapan bioaktif untuk memastikan penigkatan penyerapan asid folik kritikal.

2. Kalsium ( Ostematrix)
Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel dan pembentukan tulang bayi. Menolong mengurangkan perut kembung, kekejangan, retensi air, mudah meradang dan kemurungan.

3. Omega 3 ( Omega Guard)
Mengandungi rangkaian 7 jenis asid lemak omega-3 semula jadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi. EPA menyihatkan jantung dan sendi manakala DHA penting untuk perkembangan fungsi -fungsi otak bayi dan anda.

4. B-Complex (dengan Asid Folik )
Mengandungi 8 jenis vitamin B yang lebih berkesan apabila bertindak bersama dalam meggalakkan kesihatan sistem kardiovaskular. Diformulakan bersama asid folik yang mencukupi untuk merendahkan risiko mengandung bayi dengan kecacatan otak atau korda spina.

5. Vitamin C
Melindungi sel , penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel2 tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat. Ianya juga membantu dalam penghadaman zat besi di samping Vitamin C meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh.

6.Protien (Energizing Soy Protien)
Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel2 tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh. Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak. Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Protien yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit.






Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.