Milk booster @ makanan penggalak susu dan rahsianya

Milk booster sinonim dengan longan kering, sayur kucai, lobak putih, peria, halba, alfalfa, fenugreek, sayur sawi dan sebagainya. Kenapa?

Kerana kandungan utama susu ibu adalah protein dan yang2 lain yang melengkapkannya adalah liquid(air),kalori,kalsium…dan satu lagi fakta.. Ibu menyusu memerlukan minimum 1800 kalori sehari sekiranya menyusukan seorang bayi…. Jadi makanan ibu menyusu perlulah berkhasiat dan terdiri dari pelbagai nutrien untuk keperluan ini.

Alfalfa mengandungi protein dan kalsium yang tinggi jadi tak hairan ada yang terasa susu bertambah bila mkn alfalfa.
Asid folik (sejenis vitamin B) adalah penting untuk tindakan biosintetik protein. Jadi ia juga diperlukan untuk menambah susu.Asid folik ni terdapat dalam sayuran hijau. Jadi, memang benar memakan sayur-sayur hijau seperti kucai akan membanyakkan susu kerana kehadiran vitamin B ni memudahkan lagi proses yang melibatkan penghasilan protein dalam badan kita. Longan kering yang direbus mengandungi kalori dan air yang tinggi jadi dah tentunya menyumbang kepada faktor pertambahan susu.

Sekarang anda dah tahukan rahsia kenapa supplemen ni semua menjadi milk booster TETAPI anda tak boleh bergantung sepenuh pada semua ini untuk menjadi....saya tertarik dgn analogi yg ditulisoleh mommylyna... katanya.. tak salah beli milkbooster..alfalfa..kucai..sayur2 hijau..lobak putih,longan kering halbafenugreek...hanya badan anda yg tahu ia perlu atau tidak tetapi ibu2 still perlu teruskan pam/direct baby suck secara konsisten..

Analoginye begini...milk booster umpama lauk2 mentah di dapur..bawang tepung ikan bilis halia beras.... pump/baby hisap pula umpama kita menggaul sume bende2 tu...yelah..mana boleh bende tu termasak sendiri..maknnaye kalo brg2 mentah kat dapur banyak pun tp kalau kita tak masak..takkan terjadinya masakan dgn sendiri.. sama gak mcm production susu..kalau kita beli milk booster bergunung2..tapi tak pam,tak minum air,tak berdoa..tak cukup checklist ..manakan terhasil susu yang mencukupi...

Dan lagi satu..sekiranya hanya bergantung pada milk booster..ianya mungkin tidak berkesan bagi sesetangah ibu.. ini disebabkan ketidakseimbangan dalam diet yang diambil oleh ibu itu. Kalau kata hari2 makan minum rebusan longan kering, tapi sayur tak makan, protein tak ambil, jadi macam mana nak tambah susu kerana berharap kepada kalori dan air semata.

Tambahan lagi makanan ibu menyusu perlu ada tambahan vitamin B complex dan kalsium, untuk menggantikan kalsium dan asid folik yang hilang. Kalsium berperanan bukan sahaja untuk membina tulang malah juga membina sel2 darah baru yang diperlukan dalam penghasilan susu badan..

Oleh itu, ibu menyusu mesti meningkatkan keperluan kalsium untuk mengelakkan susu berkurang semasa period. Jadi, mahu tak mahu, makanan ibu menyusu perlulah tinggi kalsium juga.

Menarik analogi dan fakta2 tu untuk kire renung2kan… dan sebab itu jugak set tambah Shaklee yang kami sediakan lengkap mengandungi B complex, alfalfa, multivitamin dan juga vita C serta amat disarankan tambah kalsium dan ESP (protin)..semuanya atas sebab2 di atas….

Pilihan ditangan ibu2 kerana...at the end of the day..anda yang mengeluarkan duit..jadi anda perlu tahu apa yang anda laburkan....kesimpulannya jagalah pemakanan agar seimbang. Kerapkan pump..pengambilan air dan doa yg seiring, insyaAllah..kejayaan milik anda.

Credit to k cery

"Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba..."

Good luck! Kalau ingin mencuba bolehlah hubungi saya.



Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.