Kenapa susu sikit?

Kenapa susu badan sikit atau production merudum?

Sesi perahan yang tidak konsisten, pengambilan air yang tidak seimbang dan selari dengan pemakanan, keletihan melampau, mood atau emosi yang tidak stabil, badan kekurangan nutrien penting dalam penghasilan susu seperti protien dan kalsium terutamanya dan beberapa faktor lain yang menyumbang ke arah ini.

Boleh ka susu saya bertambah kalau saya amalkan vitamin?

Supplement pada dasarnya membantu tubuh ibu menjadi sihat, lebih bertenaga, menstabilkan emosi dan mood serta untuk si ibu itu sentiasa berkeupayaan untuk menghasilkan susu ibu.

Namun walaubagaimanapun, sesi perahan yang konsisten, pengambilan air melebihi 3 liter sehari dan doa yang berterusan akan membantu lagi menjayakan penyusuan dengan pengambilan supplement.

Bagi yang menghadapi masalah kekurangan susu yang terlampau, disarankan mengambil 6 biji alfalfa sehari iaitu 2 pagi, 2 tengahari dan 2 malam.

Sesi perahan yang konsisten, pengambilan air melebihi 3 liter sehari dan DOA yang berterusan akan membantu lagi menjayakan penyusuan dengan pengambilan supplement.

Faham ke macam mana suplemen2 ni boleh buat macam tu? meh kita baca sekali lagi kepentingan setiap suplemen dalam set penyusuan kami (SET B) yang berharga rm80.

a) Vita-Lea Iron Formula/multivitamin


Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bulan, kita di syorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak...contoh terbaik ialah ikan bilis dan bagi ibu menyusu multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik lg...Ada sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan.

b) B Complex

Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang), Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa(mood baik..)...so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu.

Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantikberseri dan tidak kusam.

c) Vitamin C

Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya anda atau baby demam, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 biji sehari ...dan bagi ibu2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah,insya allah akan mudah sembuh...satu lg kesannya kulit makin bersih, cerah & cantik. Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik.

d) Alfalfa

Merupakan supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim.Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza. Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat.Turut membantu perkumuhan (lebih lawas)dan membuang angin dalam badan...secara automatik kesan baik pd bby..susah nak kena kembung.



Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)


ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.