Makanan Ibu Menyusu: Review menyusu dengan vitamin Shaklee dan tanpa vitamin

Perlukah ibu menyusu mengambil makanan tambahan, vitamin, milk booster atau mengamalkan pantang larang tertentu? Sebenarnya ibu menyusu bebas untuk makan apa sahaja yang kita suka janji makanan itu bersih dan halal. :) Senangkan. Tak ada apa yang berubah sejak sebelum bersalin atau semasa menyusu. Tiada makanan ibu menyusu khas untuk semua ibu.

Ibu ibu baru tidak perlu risau dan takut jika tidak mengambil makanan ibu menyusu. Jangan risau susu mereka tidak ada dan tidak meriah seperti orang lain.. Ini kerana, susu ibu dihasilkan dari nutrien yang ibu makan terutama dari menu harian.. Jadi makanlah makanan dari pelbagai jenis zat tanpa meninggalkan makanan yang tinggi protein dan kalsium kerana ini komposisi utama susu ibu. Sama ada susu meriah, sedikit atau kering bergantung pada usaha ibu sendiri. Jika ibu kerap menyusu bayi secara terus atau mengepam secara teratur, insyaAllah, susu ibu sentiasa mencukupi untuk anak kita.

Jadi, mengapa vitamin Shaklee semakin popular sakarang..dah macam keperluan pula untuk menjadi sebahagian dari makanan ibu menyusu?

Tepuk dada tanya selera.. Ramai ibu masa kini yang komited untuk meneruskan penyusuan sehingga 2 tahun. Mereka telah makan seperti biasa dan displin dalam rutin mengepam. Namun, badan wanita kita tidak cukup kudrat. Hakikatnya wanita sekarang lebih sibuk dan mempunyai tanggungjawab yang pelbagai. Kita tidak mahu menjadi wanita berkarier tetapi di rumah kita flat. Kita mahu kita tetap ceria, happy, mampu melayan dan menguruskan rumah tangga sama seperti dulu, walaupun masih menyusu anak dan mempunyai anak dan suami untuk dijaga. Selain tu, yang paling penting, kita sayangkan diri kita dan nak ia kekal cantik, mantap dan cergas untuk kegunaan yang masih panjang. InsyaAllah..


Di sebabkan keperluan ini dan gaya hidup yang semakin sibuk, ibu yang bijak dan nekad untuk meneruskan penyusuan mengambil keputusan untuk mengamalkan vitamin Shaklee. Pilihan mereka memang tepat.. Vitamin Shaklee bukan sahaja membantu menggalakkan susu ibu dan yang paling penting, ia membantu kita untuk mendapatkan kehidupan yang lebih sihat dan berkualiti.

Review menyusu dengan vitamin Shaklee dan tanpa vitamin


Kalau tak percaya, kena compare sebelum ambil vitamin dan selepas ambil vitamin Shaklee. Macam saya sendiri, saya lebih sihat dan cergas sekarang dengan dua orang anak jika dibandingkan dengan ketika masih tiada anak.. Pengguna lain juga dapat rasa perubahan positif ini..


Anak pertama saya bf tanpa supplement.. memang ada susu cuma.. bdn saya rasa kurg tenaga n penat.. anak ke dua n bongsu dgn shaklee.. bdn rasa bertenaga n mood pn ok.. membantu bdn kite terima signal yg baik utk hasilkn susu

Anak pertama n kedua bf 2y tanpa supplement..tp pemakanan kena jaga dgn betul..sy mkn 'supplement' kampung..mcm pucuk betik, halba, air longan,air barli dll...tp bila anak ke-3, nak buat sume tu da jd malas.sbb nak uruskan anak2 sume..so, amik shaklee, telan je..hik3...tak perlu nak masak2 dan buat itu ini..


Anak first saya pun aritu tanpa supplement (shaklee) sebab time tu tak terasa macam 'perlu'... anak kedua, alhamdulillah.. so, bila compare, memang nampak beza dari segi susu pekat, kuantiti, anak pun lebih berselera menyusu.. dan.. of course, lebih bertenaga dan macam mood swing tu tak da la




Pelik kenapa vitamin Shaklee dapat memberi perubahan begini?

Sebenarnya apa yang ada dalam vitamin Shaklee set ibu menyusu kebanyakkan boleh terdapat dalam makanan harian kita. Namun, vitamin ini sangat sensitif pada suhu dan udara. Jadi mungkin hanya beberapa percent saja yang kita dapat, padahal zaman sekarang keperluan vitamin ini meningkat. Ini kerana kita berdepan dengan bermacam pencemaran, penyakit yang memerlukan imun yang tinggi.

Vitamin Shaklee pula berkesan kerana telah direka mudah diserap dan pada kuantiti yang sesuai dengan keperluan kita. Malah ia dari sumber semulajadi bukan sintetik seolah kita makan sayur yang pure..perumpaanlah.. Sebab tu bagi yang tak makan sayur, lagilah perlu multivitamin.

Teruskan pembacaan dengan klik link berikut
Apa yang disyorkan sebagai makanan tambahan ibu menyusu
Apa yang ibu menyusu perlu elakkan
Perkara yang mempengaruhi susu ibu
Makanan penggalak susu
Pelbagai Milk Booster, mana satu nak pilih?



Apa pun pilihan, jangan lupa..Supply vs demand! Lagi kerap menyusu, lagi banyaklah susu!





Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.