Menghilangkan ruam di badan dan rawat ekzema anak

Ibu bapa pasti resah gelisah kalau anak kecil garu sana garu sini, mengalami ekzema atau ruam di tubuh kecil mereka. Ini ada pilihan untuk ibu bapa yang sedang mencari penawar anak-anak yang mengalami ekzema atau ruam.

Saya kongsikan testimonial dari Tuty berkenanan anaknya Amni yang mengalmi ruam satu badan secara tiba-tiba.

My lil Amni memang selalu kena ruam masa saya berpantang dulu. Selalunya cuma sesetengah tempat sahaja seperti pipi atau bahu sahaja. Minggu lepas Amni mengalami demam panas yang tinggi. Suhu badan mencecah 38degree. Mungkin gigi hendak tumbuh atau mahu pandai sesuatu. Wallahualam sebab secara tiba-tiba sahaja. Oh, my lil Amni dah masuk 9 bulan yea dan Alhamdulillah masih ada rezeki susu untuknya.

Ok, kali ini bukan mahu bercerita tentang kisah Amni kena demam atau my breastfeeding journey. TETAPI, kisah Amni yang terkena ruam satu badan sejurus pulih daripada demam panas. Memang saya takut sangat sebab pagi sabtu lepas mandikan Amni saya lihat ada bintik-bintik merah sedikit. Saya cuma sapukan herbal blend cream. Menjelang petang, bintik-bintik merah mula merebak keseluruh badan Amni. Telinga, leher, muka, badan depan belakang, tangan.

Serius saya sangat takut sebab saya hanya pernah melihat baby lain kena ruam / eczema tapi bila Amni kena sendiri, berdebar-debar la juga. Saya tidak panic sebab saya lihat Amni tidak menggaru-garu kegatalan. Jika Amni tidak baik dalam tempoh 3 hari, memang saya akan bawa berjumpa doctor untuk pemeriksaan lanjut. Manalah tahu Amni ada alahan (allergic) atau eczema walaupun saya/ suami tidak ada masalah penyakit 5 serangkai ( eczema/ athma/ resdung/gegata/alahan).

Saya yakin dengan 2 product Shaklee yang selama ini memang banyak menolong saya merawat ruam Amni. Product yang dimaksudkan adalah Shaklee Basic H dan Shaklee Herbal Blend Cream. 2 hari saya menggunakannya. Saya mandikan Amni dengan *** , 3 kali sehari dan saya sapukan dengan cream untuk memastikan kulit Amni sentiasa lembab.






Alhamdulillah, hasil rawatan yang rapi ruam Amni sudah hilang pada hari Isnin tetapi saya masih teruskan penggunaan cream bagi pastikan kulit amni kembali putih mulus.Memandangkan saya masih menyusukan, jadinya saya ambil juga sepeket nutriferon setiap hari untuk tingkatkan imunisasi badan Amni. Ruam Amni hilang dalam 2 hari seolah-olah apa yang berlaku hujung minggu itu hanyalah mimpi.






Kaedah yang sama boleh diguna pakai untuk anak-anak yang mengalami masalah eczema. Ini serba sedikit tips daripada saya untuk anda.

Tips untuk anak eczema :

Ibu-ibu kena pastikan supaya kulit anak sentiasa lembab dengan menggunakan cream yang sesuai. Jika ibu menyusu, anda boleh mengambil nutriferon dan susukan anak anda.

Bagi anak yang berusia 1 tahun ke atas, pengambilan Meal Shakes sangat digalakkan untuk merawat sel badan anak anda daripada dalaman. Meal Shakes mengandungi protein yang membantu membaiki sel yang rosak dalam tubuh badan. Secara umum, apabila sel badan kita berada dalam keadaan sihat dan sempurna, ketahanan badan akan meningkat dan kita akan jarang ditimpa penyakit.

Diingatkan yang anak anda berkemungkinan mengalami Healing Crisis seperti demam atau selsema. Saya nasihatkan supaya anda teruskan pengambilan dan memantau pada masa yang sama. Pastikan anak anda mengambil air kosong yang banyak untuk membantu mengatasi healing crisis tersebut.

Untuk order dan konsultasi lanjut, boleh hubungi saya.

Jika anda rasa maklumat ini berguna untuk sahabat atau keluarga, sila kongsikan kepada mereka. Sharing is caring :)


Lagi testimonial kulit bayi pulih dengan herbal blend.




Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.