Penawar Slip Disk

Selalu bila dah disahkan slip disk, doktor akan bagi ubat slip disk. Jadi apa lagi yang boleh dibuat sebagai penawar slip disk supaya pemulihan slip disk lebih cepat. Sebelum itu, apa itu slip disk?


"Slip disk adalah keadaan di mana disk iaitu penggalas tulang belakang terkeluar dari kedudukan asal dan terkena saraf. Keadaan ini menyebabkan kesakitan atau kebas pada kaki, tangan, belakang atau punggung." 



Slip disk juga dikenali sebagai herniated disk

Home Remedies untuk Slip Disk


1 ) Gunakan icepack

Untuk sakit belakang akut, balut ICE pack dengan kain basah dan letak dibahagian sakit selama 15 minit.

Untuk sakit belakang kronik dan berulang, balut HOT pack dengan tuala secukupnya sampai tak rasa terlalu panas dan letak di bahagian sakit selama 20 minit. JANGAN sapu minyak panas di bahagian sakit sebelum letak hot pack.

2 ) Support kusyen semasa duduk

Sama ada memandu atau semasa bekerja, support kusyen sampai ke tulang belakang supaya dapat bantu kurangkan sakit.

3) Tilam yang rata

Tidur dan baring di atas tilam yang rata dan alas kusyen di bawah lutut. Jika selesa mengiring, alaskan kusyen di celah lutut.



Senaman untuk Slip Disk


Pelvic Tilt
Posisi : baring di atas permukaan yang rata Cara melakukan : keraskan otot  abdominal, tekan belakang ke bawah, bernafas seperti biasa, tahan lima saat Ulangi kaedah ini minima 5 kali
Hip Rolling
Posisi : baring di atas permukaan yang rata, kedua- dua lutut dibengkokkan cara melakukan : letak tangan secara bersilang di bahagian dada, pusing kepala ke sebelah kanan manakala kedua-dua lutut pusing ke sebelah kiri. Kemudian luruskan lutut dengan perlahan- lahan. Ulangi kaedah ini minima 5 kali
Lower Abdominal Exercise
Posisi : baring di atas permukaan yang rata, kedua- dua lutut dibengkokkan Cara melakukan :
1) gerakkan lutut kanan ke dada, tahan 5 saat kemudian relaks, Ulangi kaedah ini pada lutut sebelah kiri.
2) Angkat kaki ke atas dengan kedua- dua lutut dalam keadaan lurus. Kemudian perlahan- lahan turunkan kaki ke lantai. Ulangi kaedah ini pada lutut sebelah
 Ulangi kaedah ini minima 5 kali
Cat and camel
Posisi : merangkak Cara melakukan : Melengkungkan bahagian belakang sambil muka pandang atas, tahan untuk 3 saat. Kemudian bongkokkan   tulang belakang dan tahan 3 saat. Ulangi kaedah ini minima 5 kali
Hip Extension
Posisi : Merangkak Cara melakukan : Secara selang seli, bawa lutut ke depan dan kemudian ke belakang hingga kaki lurus dan selari dengan lantai..  Ulangi kaedah ini minima 5 kali
Sumber


Pemulihan Slip Disk tanpa surgery tetapi mengamalkan supplemen


"Numerous nutritional supplements may be helpful in repairing your damaged spinal disc tissue. In her book, "Prescription for Nutritional Healing," certified nutritional consultant Phyllis A. Balch reports that zinc, copper, chondroitin sulfate, glucosamine sulfate, bovine or shark cartilage, free-form amino acid, manganese, L-proline, vitamin B complex, vitamin C with bioflavonoids and a multivitamin and mineral complex may be helpful in treating this kind of bodily damage. "- http://www.livestrong.com/


Fungsi collagen untuk sendi adalah membantu membina tulang rawan dan meningkatkan fleksibiti pergerakan sendi. Ciri-ciri penting collagen terbaik adalah ringan, mudah diserap dan mengandungi vitamin c dan b yang penting untuk bantu penghasian collagen semulajadi. Collagen yang bagus juga mengandungi glucosamine yang membekalkan pelincir untuk pergerakan sendi.

Kandungan Collagen Shaklee


Pfaffia dan esktrak biji camilia japonica membantu formasi kolagen.

Elastin di dalam collagen memberi ciri elastik dan keanjalan

vitamin c dan b menggalakkan pertumbuhan colagen



Glusomine penting sebagai pelincir sendi termasuklah tulang belakang


Lagi Supplemen dan Rawatan Altenatif untuk Slip Disk

set-shaklee-slip-disk-shah-alam-setia-alam
Makanan Tambahan untuk Sakit Slip Disk

Resveratrol ( Vivix Shaklee )

Mengelakkan penuaan sel tidak matang dan memulihkan kembali sel yang rosak. Disk yang rosak dan pecah antaranya berpunca dari penuaan sel dan kekurangan nutrien. Resveratrol di dalam Vivix membantu pelihara keanjalan disk, perbaiki struktor sel dan menyokong kesihatan sendi.

Membina sel tulang yang sihat. Meransang enzim untuk memadatkan tulang. Semakin kita berusia, tulang kita menjadi semakin rapuh dan tidak padat. Kalsium yang mengandungi cukup mineral sokongan membantu atasi masalah sendi, tingkatkan kusyen sendi dan pelihara tulang rawan.

Bersifat anti inflamasi atau anti radang dan sebagai pelincir dan menyurutkan bengkak. Pesakit slip disk menanggung kesakitan akibat radang di tulang belakang apabila disk menekan saraf. Omega Guard juga membantu melambatkan regenerasi disc.



Testimoni Pesakit Yang Semakin Pulih Mengamalkan Penawar tambahan untuk Slip Disk


Selain ubat slip disk, altenatif melalui Vivix juga diambil untuk pemulihan lebih cepat

Resveratrol dalam Vivix membantu penyembuhan Slip Disk dan beri kebaikan sampingan

Pesakit ni mengamalkan Collagen dan Vivix

Kalau sudah sakit dan ubat tidak mampu lagi membantu, doktor akan mencadangan pembedahan.  Supplemen ini diambil untuk membantu rawatan tanpa pembedahan sebagai altenatif sampingan. Namun, pesakit haruslah mendapatkan pandangan doktor. Supplemen ini bukan ubat dan bukan pengganti ubat.

Untuk mencuba supplemen Collagen, Vivix, Omega Guard dan Ostematrix, boleh menghubungi Pengedar Shaklee di bawah. Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia. Cawangan Shaklee juga terdapat di beberapa negeri. Anda perlu mendaftar dahulu sebagai ahli Shaklee untuk membuat belian di cawangan Shaklee. Boleh hubungi pengedar Shaklee, Ida Khairani untuk urusan pembelian, pendaftaran dan konsultasi.

set-slip-disk-shaklee
Pengedar Set Slip Disk Shaklee



ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.