Kanser Ovari - Cegah Sebelum Parah

Baru-baru ni kita dikejutkan dengan kematian pelakon dan pengacara Ary Malik. Arwah Ary Malik pernah penyertai Master Chef, bertubuh kecil dan nampak fit walaupun sudah berusia.

Menurut keluarga, Ary Malik mengetahui tentang penyakitnya sejak setahun yang lepas dan sudah menjalani pembedahan. Selepas pembedahan, barulah doktor mengesahkan beliau mengidap kanser ovari dan kemudian terus menjalani rawatan kemoterapi.

Kanser Ovari



Kanser ni menyerang memang tak kenal orang. Ada yang disebabkan keturunan dan gaya hidup. Namun makin ramai yang kena attack secara rambang.

Bila dah sedar, sudah stage 4. Jadi, apa yang boleh kita buat lagi sebagai pencegahan kanser ovari atau kawalan jika sudah disahkan pengidap kanser ovari?

Stage kanser 1, 2, 3 dan 4
Boleh tengok video ni untuk lebih jelas pasal stage kanser ovari


Mula-mula, Apakah Kanser Ovari?


Kanser Ovari ialah ketumbuhan, barah dan pertumbuhan sel-sel yang abnormal, merbahaya dan di luar kawalan yang berlaku pada kilang telur wanita atau ovari.

Kanser berlaku bila sel normal kita yang menjadi abnormal disebabkan kesilapan semasa diperbaharui atau akibat tededah pada radikal bebas, radiasi atau karsinogen. Apabila sel menjadi cacat, sepatutnya sel tersebut mati. Namun sel kanser tidak mahu mati tetapi terus membiak dan merosakkan badan.



Bahayanya Kanser Ovari adalah kebanyakkan pesakit hanya menyedari apabila kanser sudah merebak dan diperingkat kritikal. Ini kerana posisi ovari yang jauh ke dalam.

Kanser Ovari yang dikesan diperingkat awal boleh menyelamatkan ovari. Namun jika terlambat, kemungkinan ovari terpaksa dibuang dan wanita tidak boleh hamil lagi.

elak-kanser-ovari-dengan-vivix-shaklee
Ovari yang terpaksa dibuang selepas diserang kanser ovari


Jadi, tanda-tanda awal kanser ovari memang patut kita ambil tahu, supaya pencegahan awal dapat dilakukan. Pencegahan awal dapat menyelamatkan ovari dan nyawa pesakit.

8 Tanda Awal Kanser Ovari

  1. Perut Kembung
  2. Abdomen Membengkak
  3. Hilang selera makan dan turun berat badan
  4. Masalah pencernaan
  5. Gangguan hormon
  6. Ada ketulan di kawasan ovari
  7. Gangguan kitaran haid
  8. Sakit perut


Semua wanita berisiko untuk mendapat kanser ovari namun 4 golongan ni lebih berisiko.

4 Golongan Berisiko Tinggi Mendapat Kanser Ovari :

  • Wanita pertengahan umur atau lebih 40 tahun
  • Mempunyai sejerah keluarga menderita kanser yang sama
  • Tak pernah melahirkan anak
  • Mempunyai kanser payudara & kanser rahim.


Kanser ovari sukar dikesan di peringkat awal. Selalunya pesakit mendapat gejala hanya selepas kanser membesar dan merebak.

Kanser dapat diketahui melalui ujian ultrasound di bahagian pelvik dan abdomen. Untuk confirm ianya adalah kanser atau tidak, pesakit kena menjalani pembedahan dan tisu akan dihantar untuk ujian.

Sebenarnya semua orang boleh mendapat kanser walaupun sudah menjalani gaya hidup sihat.

Ini kerana, kanser berpunca dari 3 faktor kanser ini:


1. Genetik.
Jika keturunan pernah ada kanser, wanita tersebut juga berisiko tinggi mendapat kanser.

2. Gaya hidup dan persekitaran. 
Orang yang terdedah pada radiasi, asap rokok, stress lebih berisiko untuk mendapat kanser.

3. Sel Mutasi. 
Setiap hari sel kita akan diperbaharui dan kesalahan semasa sel diperbaharui boleh berlaku. Jika kesalahan ini semakin kerap berlaku dan tidak dihentikan secara semulajadi oleh sistem pertahanan badan, sel kanser mungkin terjadi.

Disebabkan 3 faktor ni kita sememangnya turun berisiko mendapat kanser.

Jadi apakah langkah pencegahan penyakit kanser ovari yang dapat dilakukan.


1. Lakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala.

2. Jalani cara hidup sihat, jangan merokok dan kawal tekanan.

3. Oleh kerana sistem badan kita memang akan sentiasa membina sel baru, kita boleh bantu dengan mengambil supplemen anti oksida yang menjaga DNA dan mengurangkan kesilapan semasa sel baru dibina.

4. Jika ditakdirkan sudah mendapat kanser, supplemen anti oksida juga membantu menurunkan risiko kanser lebih teruk dan menguatkan badan dalam melawan kanser.

Makanan Semulajadi Anti-Kanser.

1. Makanan yang kaya dengan vitamin A, C dan E adalah tinggi antioksida. Kekurangan vitamin anti oksida dikaitkan dengan kanser.



2. Arginine adalah asid amino tidak perlu. Arginine membantu elak perkembangan tumor dengan menggalakkan pertumbuhan sel imun.

3. B Complex dan asid folik membantu dalam membina sel DNA. Ia juga membantu menurunkan risiko kanser.

4. Supplemen yang mengandungi Resveratrol.
Resveratrol dikaji dan terbukti membantu merencatkan sel tumor dan sel kanser.



Adakah Vivix Shaklee Boleh Membantu Mencegah dan Melawan Kanser Ovari?


Supplemen Vivix Shaklee mengandungi Resveratrol dan tinggi anti oksida yang membantu memelihara DNA dan melambatkan proses pemendekkan telemore jadi maklumat DNA dapat dijaga lebih lama.

Vivix mengaktifkan pengalawan genetik seterusnya mengelakkan kesalahan semasa sel diperbaharui yang menjadi punca berlakunya sel kanser.

Vivix memberi tenaga pada sel jadi sel yang sihat dan bertenaga dapat berfungsi dengan baik. Vivix membantu mengenal pasti abnormal sel atau sel kanser dan berusaha membunuhnya.

Vivix juga dapat membantu proses kemoterapi bagi pesakit kanser. Resveratrol membantu proses kemoterapi dengan meningkatkkan sensitifiti badan terhadap ubat. Untuk tahu pasal kemoterapi dan kanser boleh tengok video ni

Jadi, jika anda adalah penghidap kanser, jangan putus asa. Follow guide dari doktor dan amalkan supplemen anti oksida yang selamat dan berkesan untuk membantu pemulihan anda.

 Kesan Vivix sebagai Anti-Kanser


Berjaya atasi kanser ovari

Kanser tidak berulang

Sel kanser mengecut lebih cepat

Risiko kanser dielakkan



Untuk mendapatkan VIvix Shaklee dan supplemen A,C,E boleh hubungi pengedar Shaklee ini atau beli sendiri di E-Sell Vivix.

pengedar vivix setia alam
Pengedar Supplemen Anti-Kanser

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.