Shaklee tak bagus dan tak berkesan!

Betul ka vitamin Shaklee ni tak bagus dan tak berkesan? Takutlah nak cuba! Baik beli vitamin di farmasi ja. Lagipunnnnnnn... dekat botol Shaklee ada tulis ni 


Consult a healthcare professional if you are pregnant or nursing or if you are taking medication of any kind. 

 dan penafian ini ada di website Shaklee dan website ini, Mysupervitamins 

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Jika, vitamin Shaklee tidak berkesan dan tidak bagus, kenapalah banyak testimonial dari oversea dan dari Malaysia dan semakin bertambah dari hari ke hari. Kenapa produk Shaklee asyik sold out selepas ramai yang membuat repeat order selepas sekali mencuba.


Label Shaklee > tak sesuai untuk ibu mengandung dan ibu menyusu


Kenyataan bahawa .. " Produk ini bukan untuk diagnos, merawat atau mencegah sebarang penyakit adalah kerana..

Produk Shaklee berasal dari USA. Kenyataan penafian@ disclaimer tersebut adalah wajib dinyatakan di bawah peraturan Dietary Supplement Health and Education Act of 1994 ( DSHEA) kerana produk Shaklee adalah produk kesihatan, bukan produk nutraseutikal atau farmeseutikal. Produk Kesihatan seperti vitamin Shaklee tidak perlu FDA, Food and Drugs Administration untuk dianalisi dan tak perlukan ujian klinikal. Namun vitamin Shaklee tetap melakukan ujian klinikal ini untuk mencapai taraf tertinggi dan turut disahkan oleh pihak ketiga, bukan sekadar pakar dan saintis Shaklee sahaja.

Produk kesihatan sememangnya tak perlukan ujian klinikal jadi memang ramai yang boleh buat poduk ini termasuklah yang banyak ada di pasaran Malaysia sekarang. Oleh kerana itu, produk ini iaitu selain produk farmaseutikal @ yang tak digunakan di hospital untuk rawat pesakit perlu ada penafian tersebut kerana ia adalah peraturan.

Di bawah Dietary Supplement Health and Education Act of 1994 (DSHEA), pengeluar makanan tambahan perlu pastikan bahawa produknya selamat dan tidak semestinya BERKESAN tetapi kalau ubat memang perlu terbukti SELAMAT dan BERKESAN.  Namun bukan tugas FDA untuk mengesahkan produk kesihatan ini sebab itu statementnya..

"These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration."



Di Malaysia, kelulusan KKM tidak membuktikan produk tersebut berkesan. Pengilang hanya perlu hantar senarai bahan untuk KKM mengesahkan bahawa bahan tidak berbahaya dan pengilang tak boleh claim yang produk kesihatan ini boleh mengubati peyakit. Kalau ada tu, maknanya mereka tak patuhi aturan KKM ni, jadi berhati hati.

Video Ekslusif : Pengakuan peserta yang sudah terkena dengan produk xxx







Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)


ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.