Pantang Larang Pengambilan Supplemen Zat Besi

Zat besi selalu dan amat sesuai diambil oleh orang yang mengalami tekanan darah rendah atau kurang sel darah merah. Ini kerana zat besi membantu pembentukan sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh badan. Malah pengambilan zat besi mengurangkan risiko kelahiran bayi pra matang. Namun, info dah maklumat berguna tentang cara mengambil zat besi membantu mengoptimumkan penyerapan zat besi dan mengurangkan kesan yang tidak sepatutnya.


Pantang Larang Pengambilan Supplemen Zat Besi


 1. Dos untuk zat besi untuk wanita mengandung adalah 27mg dan untuk orang biasa 18mg. Jadi jangan ambil pada dos berlebihan untuk mengelakkan pedih perut atau sembelit. 

Vita Lea Shaklee mengandungi 9mg Zat Besi untuk 1 tablet dan 18mg Zat Besi untuk 2 tablet.


 2. Elakkan pengambilan antibiotic seperti ciprofloxacin, doxycycline, norfloxacin dalam masa 2 jam sebelum atau selepas menelan pil suplemen yang mengandungi zat besi.

 3. Makanan seperti boleh menggganggu penyerapan zat besi seperti ikan, daging merah dan hati. Oleh itu pengambilan suplemen zat iron harus dilakukan sejam sebelum atau 2 jam selepas memakan makanan tersebut.

 4. Makanan jenis tenusu juga seperti susu, mentega dan keju boleh menghalang penyerapan zat besi.  Elakkan juga mengambil pil kalsium atau supplemen mengandungi kalsium atau antacid (‘ubat angin’) bersama supplemen zat besi kerana ia menghalang penyerapan zat besi ke dalam tubuh.




Diharap perkongsian ini membawa manfaat. Jika anda rasa artikel ini berguna, jangan lupa untuk kongsikan dengan yang lain.


Ida Khairani
www.MySuperVitamins.com

Pertanyaan, konsulatasi atau order boleh email ke admin[@]mysupervitamins[.]com dan sms ke 013 488 2382

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.