Makanan untuk pesakit gout

Gout sering melanda individu yang menghadapi berat badan berlebihan jadi amat penting untuk kita mengawal berat badan untuk mengelakan risiko gout. Cecair tambahan boleh membantu mengepam keluar kristal asid urik, tetapi alkohol harus dielakkan. Penting untuk pesakitmengikuti diet rendah purin dan mengelakkan makanan yang tinggi purin dan makan makanan rendah purin secara sederhana. 


Makanan tinggi purin - Makanan Perlu Dielakkan
Beer/alkohol, ikan bilis, daging/organ dalaman (otak, buah pinggang, hati),yis, ekstrak daging, sardin, herring, mackerel.


Makanan purin sederhana - Makan dalam Kesederhanaan
Kerang, belut, daging, ayam, sup daging, asparagus, cendawan, bayam, kekacang, oat, roti gandum dan bijirin, telur. 


Makanan rendah purin - Boleh makan
Roti dan bijirin (rendah serat, tepung putih, atau jenis bijirin halus), kacang, mentega kacang. Sayur-sayuran tidak tinggi purines, sup - krim atau sayur tanpa ekstrak daging, kopi, teh, jus buah-buahan, minuman ringan, gelatin, gula, keju rendah lemak. 


Gout Diet - Makanan Yang boleh Membantu
Sesetengah orang mendapati jus ceri atau strawberi membantu. Sesetengah bahan kimia yang terkandung di beri gelap boleh membantu mengurangkan keradangan dan menurunkan asid urik.
Ikan berminyak seperti salmon, atau asid lemak dalam minyak zaitun atau kacang boleh mengurangkan keradangan juga.
Tauhu (daripada soya) dan bukannya daging juga boleh membantu.

Diet yang seimbang untuk penghidap gout adalah 

makanan yang tinggi karbohidrat kompleks, 
rendah protein dan 
rendah lemak.

Credit




Jadi, amat penting untuk pesakit gout atau golongan yang berisiko untuk gout menjaga diet harian. Jika anda mahukan altenatif selain ubat penahan sakit dari doktor anda, jawapannya adalah supplement berikut:


1. Alfalfa - merupakan detox semulajadi yang menyingkirkan toksid secara lembut dari badan. Pengamal alfalfa perlu mengambil air yang banyak untuk melancarkan proses detox ini.


2. Performance Drink - memelihara kandungan bendalir dalam badan supaya mencukupi untuk mengelakkan dehidrasi. Penting untuk pesakit gout mempunyai bekalan air mencukupi dalam badan untuk proses perkumuhan asid uric.



3. Omega-mengelakkan inflamation atau rasa kepanasan pada sendi-sendi pesakit.

4. Vivix Shaklee - membantu memulihkan hingga ke peringkat sel.

elak-sakit-gout-dengan-vivix
Vivix membantu mengurangkan simptom gout


Testimonial pesakit gout boleh klik sini 



Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.