Alfalfa adalah galactagogue iaitu makanan penambah susu

Apakah yang dimaksudkan dengan galactagoge?. Galactagogue ialah HERBA, SUPLEMEN ataupun UBAT (bahan perangsang iaitu DADAH) di mana berfungsi untuk meningkatkan pengeluaran susu terutama bagi ibu-ibu yang menghadapi masalah susu semakin kurang ataupun ibu yang ingin mengadakan susunya sendiri walaupun tidak pernah mengandung.  Di dalam bahasa yang mudah galactagogue ialah penggalak/penambah  susu. Salah satu penggalak/penambah susu yang ingin saya ceritakan pada hari ini ialah ALFAFA.

Siapakah yang boleh mengambil panggalak/penambah  susu ini dan dalam keadaaan apakah si ibu perlu ambil?
  • ibu yang menghadapi kemerosotan susu
  • ibu yang ingin melakukan relaktasi
  • ibu yang ingin mengadakan susu badannya sendiri walaupun belum pernah mengandung kerana ingin mengambil anak angkat
Alfafa dikatakan dapat membantu untuk menghasilkan lebih banyak susu dan ianya dapat memperkayakan kualiti susu badan kita.

"Alfalfa is thought to dramatically help bring the milk in for the nursing mother. It enriches the quality of the milk and is much preferable to other hot beverages, such as regular tea, which can pollute the breast milk. It can be flavored with mint, orange peel, and honey.
Alfalfa is one of the few vegetable sources of Vitamin D. There are about 4740 International Units of Vitamin D per pound of Alfalfa. This is valuable knowledge if a person is unable to take the sun, such as during the wintertime. Taking Vitamin D in Alfalfa is much healthier than drinking it in pasteurized, homogenized, Vitamin-D enriched milk!
A deep-rooted perennial plant of the pea family. The erect, smooth stem grows from an elongated taproot to a height of 12 to 18 inches. Contains organic minerals such as calcium, magnesium, phosphorus, and potassium and almost all known vitamins, as well as very high in chlorophyll".
 
Pengambilan alfafa
Ianya boleh diambil 2 - 10 biji sehari dengan syarat pengambilan air masak mestilah seimbang kerana alfafa memerlukan kita minum banyak air masak. Jika pengambilan air masak kurang daripada 3 liter ia akan menyebabkan ibu demam. Adakalanya alfafa juga boleh membuatkan bayi mengalami cirit-birit kerana fungsi alfafa juga melawaskan proses perkumuhan.


Alfalfa atau Medicago Sativa merupakan raja segala tumbuhan dan raja segala herba. Ia mempunyai sitem akar yang panjang, iaitu sedalam 20 - 30 kaki ke dalam tanah. Selain kaya dengan klorofil, ia juga merupakan makanan paling lengkap kerana mempunyai 15 mineral, 10 vitamin, 8 enzim dan juga fiber. Ia juga kaya dengan mikronutrien yang membantu sistem badan berjalan lancar.



Kebaikan Alfalfa

1) Galactagouge. Bagus diambil oleh ibu-ibu yang menyusu kerana ia merangsang dan menambah pengeluaran hasil susu ibu (milk booster)

2) Membantu perkumuhan menjadi lebih lawas

3) Membantu membuang angin di dalam badan

4) Termasuk kategori fiber dan mengenyangkan

5) Bagus untuk buah pinggang

6) Sangat sesuai dalam merawat asma, allergik dan athritis

7) Berkhasiat untuk membantu masalah :
* Penyakit Usus (Colon disorder)

* Buah pinggang
* Kencing manis

* Melawaskan usus
* Ulcer
* Fluid retention (sembab)
* Kurang selera

8) Mengandungi 8 enzim yang boleh membantu masalah :
* Penghadaman
* Pencernaan

9) Terkaya dengan klorofil yang dapat membantu masalah :
* Gastrik

* Penyakit kulit (Eczema)
* Kurang darah (Anemia)
* Sembelit

* Badan, nafas dan kaki berbau

10) Promotes pituitary gland function

11) Meneutralkan asid dalam badan (Alkalize’s the body and detorities the body especially the liver)


12) Merawat masalah keputihan pada wanita. Sifatnya yang mengandungi phytoestrogens juga menyebabkan ia mempunyai fungsi seperti Kacip Fatimah, maka ia membantu dalam "hubungan" suami isteri (enhance libido). Malah, ada juga yang mengaitkannya dengan membantu pembesaran payudara. Memang sangat bagus diambil oleh wanita dan para isteri

Credit





Ida Khairani
www.mysupervitamins.com

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.