Kesan Protein Berlebihan?

Komen Puan Norita : 
Betul, ESP tidak boleh diambil secara berlebihan…kencing kotor selalunya terjadi sbb kurang minum air kosong. Btw ikan, ayam dan daging mmg sumber protien namun sedarkah suhu masak shj melebihi 100 darjah celcius…berapa byk protien yg kita serap? (Protein rosak dengan suhu tinggi). Protien lengkap ada 6 amino acid yg tak boleh dibuat oleh badan.

Komen mommyLina:
Ramai yang beranggapan seperti ini - ambil banyak protein menyebabkan badan mengalami protein overdose; ambil banyak gula menyebabkan kencing manis. Memang betul, tapi sebab sebenar di sebalik fakta2 itu ialah:
  • Badan kekurangan vitamin untuk proses sintesis dan penyerapan unsur2 terbabit menyebabkan ia tersimpan dalam badan. Dalam kes protein, ia dikeluarkan bersama kencing, dan kes gula, ia meningkatkan glukosa dalam darah.
  • Mengalami masalah penyerapan vitamin dan mineral disebabkan oleh usus yang tidak bersih.

    Seseorang perlu mengambil vitamin lain, misalnya VitaLea yang mengandungi vitamin A dan K yang diperlukan untuk sintesis protein. Kekurangan vitamin2 ini menyebabkan protein tidak dapat diserap dengan sempurna.

    Badan kita bertindak dengan makanan dengan cara yang sangat unik. Itulah sebabnya kita memerlukan vitamin semulajadi, kerana ia dibuat dari ekstrak bahan2 semulajadi, yang tidak menghilangkan elemen2 penyokong untuk penyerapan vitamin. Bezanya dengan vitamin sintetik ialah, vitamin sintetik mempunyai hanya elemen untuk membina vitamin tersebut sahaja.

    Misalnya kalsium. Tidak semua pil kalsium mengandungi vitamin D yang sangat diperlukan untuk penyerapan kalsium. Kerana itulah susu adalah sumber kalsium terbaik kerana ia mengandungi gandingan2 kalsium dan vitamin yang diperlukan untuk penyerapan. (Ostematrix Shaklee adalah kalsium lengkap dengan vitamin D).

    Ini juga adalah jawapan kepada kenapa kami menyediakan set-set tertentu untuk tujuan tertentu, adalah supaya kesannya lebih bagus untuk diterima oleh tubuh. Itulah sebabnya untuk penyusuan ibu, ibu-ibu menyusu disarankan ambil set B (set breastfeeding Shaklee),yang turut mengandungi Multivitamin, B Complex dan Vitamin C bukan mengambil Soy Protein atau alfalfa semata-mata untuk tambah susu.

    Walau bagaimanapun, ilmu dalam pengambilan supplement perlu ada pada semua orang. Ini memandangkan ada sesetengah orang nak cepat nampak kesan, diambilnya multivitamin berbiji2, sedangkan dalam multivitamin terkandung vitamin2 larut lemak yang disimpan dalam tubuh dan boleh menjadi toksik jika diambil berlebihan. Ambillah sedikit masa untuk mengenali apa sebenarnya yang kita masukkan ke mulut kita.

    Bagaimana menggalakkan penyerapan vitamin oleh tubuh?
    • Mengambil Fiber Plan Unflavoured Shaklee  untuk mencuci usus.
    • Mengambil Vitalea Shaklee  bagi membekalkan semua vitamin dan mineral yang diperlukan untuk sintesis bahan-bahan seperti protein, karbohidrat dan sebagainya.
    • Minum banyak air masak.
    • Mengamalkan cara hidup yang sihat termasuk pemakanan sihat dan aktiviti fizikal.
    • Menghadkan pengambilan ubat-ubatan (tak ada la pening sikit cari paracetamol, susu kurang terus ambil motilium, etc.)
    • Mengambil supplemen natural

    Sekiranya anda berminat untuk mencuba Energizing Soy Protein (Rm1**), dan VitaLea (RM**), anda boleh hubungi saya.



    Ida Khairani
    Shaklee Independent Distributor
    ID 846056


    Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)


    ida ahmad

    About ida ahmad

    Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.