Apa maksud penyakit aneurysm dan tanda-tanda anuerisme

Aneurysm adalah benjolan pada saluran darah berpunca di kawasan dinding arteri yang lemah.

Apabila darah mengalir melaluinya, tekanan menyebabkan benjolan seperti belon di luar saluran darah terjadi. Keadaan ni boleh jadi di mana-mana sahaja tapi 2 kawasan yang biasanya terjadi adalah di arteri yang mengalirkan darah ke otak dan dari jantung.




Selalunya, pesakit tak sedar tentang gejala aneurysm ni. Sekali sekala datang dan pergi. Dalam kes tertentu, bila aneurisme otak pecah, darah dilepaskan ke otak dan boleh menyebab strok, pendarahan yang teruk juga kematian.

Orang yang berisiko ada aneurisme 

  • Pesakit yang ada sejarah keluarga mengalami anuerisme.
  • Wanita lebih cenderung untuk dapat aneurysm.
  • Perokok
  • Tekanan darah tinggi
  • Kalau dah pernah kesan ada dinding arteri yang lemah sejak lahir

Tanda dan gejala aneurysm

Anyerisme otak hanya boleh dikesan dengan ujian imbasan. Selalunya pesakit yang dapat kesan sebenarnya mendapatkan rawatan untuk tujuan lain tapi tak sengaja detect sekali anuerysm.

Bila anuerisma dah pecah, pesakit akan alami sakit kepala yang teruk, mata kabur, perubahan pada pertuturan, sakit leher.. Ini bergantung pada kawasan otak yang terlibat. Tanda-tanda di datang dengan tiba-tiba.



Jadi, jika alami simptom aneurysm ini, jangan tunggu lagi. Terus ke hospital dan buat pemeriksaan lanjut :

  • sakit kepala yang teruk yang tak pernah kita rasa sebelum ni, 
  • sakit leher,
  • loya, 
  • muntah, 
  • sensitif pada cahaya, 
  • pengsan, 
  • tak sedar diri atau 
  • sawan 

Pelatih Jururawat Meninggal Dunia

Dalam kes pelajar jururawat KSKB, beliau hanya mampu bertahan selama beberapa hari selepas pengsan dan dirawat di ICU. Kronologi kisah arwah pelatih nurse tersebut ada saya ceritakan di sini.

Pelajar University of Texas Brain Aneurysm

Selepas itu, dunia digemparkan pula dengan berita seorang pelajar wanita yang baru saja konvo, mengadu sakit kepala dan tidur dan terus tak sedarkan diri.



Berita penuh di bawah di ambil dari dailymail

A 22-year-old college student who started complaining of a headache just minutes after graduating has passed away from a suspected brain aneurysm.

Aminah Jennifa Ahmed failed to wake up from a nap following her graduation from the University of Texas at Arlington last Friday and passed away in hospital on Wednesday, CW33 reported. 

Her family, who had proudly watched her walk the stage to collect her diplomas for degrees in 
biology and business, have said they are devastated.

'Broken, heartbroken,' her father, Shamsul Ahmed, told WFAA. 'Nothing comes close to her.' 





Loss: Aminah Ahmed had started complaining of a headache just before posing for these photos with her father, right, following her graduation. She apparently suffered an aneurysm and has now passed away

Before last Friday, she had shown no signs that anything was wrong, he said, but after walking the stage, she started complaining of a headache. 

After posing for pictures in her cap and gown, she vomited on campus and then again on the ride home. But she told her father that she just felt stressed from school.

When they got home, Aminah said that she wanted a short nap on the couch but when her father checked on her, she was struggling to breathe, he said.

Aminah was rushed to hospital and taken to the ICU and put on life support, but she passed away on Wednesday. A service was held for her on Thursday.


'The family is in immense pain having seeing their daughter graduate literally hours before she was declared completely brain dead,' Omar Suleiman, the director of the Islamic Learning Foundation and an Imam in Texas, wrote on his Facebook page as he announced her passing.

'Please keep her and them in your sincerest' thoughts, he added.

Doctors told CW33 that they believe the young woman suffered a brain aneurysm. 

An aneurysm is a weakness in a blood vessel in the brain that balloons and fills up with blood; if one ruptures it can flood the brain with blood and cause a stroke.


Al-Fatihah. Pengajaran yang kita boleh ambil dari kisah pelajar dan penyakit misteri aneurysm ini adalah ajal maut di tangan Allah. Boleh juga amalkan B Complex untuk membantu mengawal tekanan dan Omega Guard untuk kesihatan otak. Selain menjaga kesihatan dan ambil berat tentang perubahan diri, kita juga harus pada setiap ketika dan setiap saat membuat kebaikan dan patuh dengan perintah Allah. Kita tidak tahu sama ada ajal kita di usia emas, sempat bertaubat atau tidak kerana bila-bila masa sahaja Allah boleh tarik nyawa kita. Cukupkah amalan kita?



ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.

1 comments :

Write comments
Unknown
AUTHOR
December 17, 2016 at 10:37 PM delete

sye terus cari apa jenis penyakit ni sbb my bestfriend's friend meninggal smlm waktu kwn dye otw hantar dye gi hospital sbb dye gadu sakit teramat kat kepala...yg sedihnye dye x pernah ngadu ape2 sblom ni..sume org x tau dye ade penyakit ni :( dan lagi sedih bila she died at a young age..bru 18 tahun :(

Reply
avatar