4 jenis makanan yang boleh kurus cepat !

Ini berita yang sangat gembira untuk orang yang berniat nak KURUS cepat! Kalau nak tahu walaupun 2 makanan mempunyai nilai kalori yang sama jika dimakan, mungkin 1 lagi dapat membakar lebih kalori semasa kita sedang makan a.k.a membantu meningkatkan metabolisme! Sekaligus bantu untuk cepat KURUS. Bukankah BEST tu?


Macam mana boleh jadi macam tu? Semasa kita sedang mengunyah, hakikatnya kita sedang membakar kalori kerana badan sedang bekerja, walaupun makanan yang sedang dimakan itu menambah lagi kalori dalam badan. Jangan lupa juga untuk amalkan 10 tip cepat kurus dari Kevin Zahri ni !

Makanan apa yang boleh buat kita KURUS lebih cepat ni?!!

Terdapat empat jenis makanan yang aktif kalori yang akan merangsang tubuh kita untuk menggunakan lebih banyak tenaga seterusnya membakar lebih banyak kalori. Perlu diingat, ini adalah ciri-ciri makanan bukan bermaksud kita boleh makan banyak sampai terlebih sudah.

Pertama : Makanan Kenyal

Contoh: Daging, kekacang, buah dan sayur. 

Oleh kerana tekstur yang perlu dikunyah lebih, tubuh perlu bekerja lebih sebaik saja kita menyuap makanan ini. Jadi lebih kalori dibakar, ala2 macam senaman mulut gitu. Tapi haruslah kunyah sampai hancur, cepat badan menyerap. Tak adalah tersangkut kat celah gigi dan usus ja banyak.

Kedua : Makanan yang baik untuk Jantung & Serat Tinggi

Contoh : Buah, sayur, beras perang, bijirin penuh dan serat. 
Makanan ni juga ada sifat kenyal. Selain itu ia tinggi serat. Dengan makan makanan yang kaya serat, perut rasa cepat penuh dan kenyang berbanding makan makanan lain yang sama jumlah kalorinya.
Jadi bila kita makan makanan begini, kita kurang rasa nak makan lebih lagi. Dah jimat kalori dan bantu cepat KURUS!

Ketiga: Makanan Pembekal Tenaga 

Contoh : Kopi, teh, dark chocolate.
Memang ramai yang dapat merasai lebih bertenaga dan segar lepas minum kopi, teh dan dark coklat. Minuman dan makanan ni boleh tingkatkan metabolisme, memang bagus tapi hati-hati dengan penambahan susu, gula dan krimer masa minum teh dan kopi tu ya. 
Dark Chocolate pun makan berpada - pada sebab manis.  Kang bertambah-tambah kalori dan lemak.

Minuman teh pilihan saya sangat best dan memang bantu untuk kurus. Nak tahu kenapa, boleh belek gambar di bawah ni.

 Energy Tea Mix ni memang formula istimewa untuk kurus, kenyang dan beri tenaga dan rasanya SEDAP! Best ka tak best tu?

Empat: Makanan 'panas'

Contoh : Lada, kayu manis, halia, bawang putih, bunga cengkih, cuka dan lain-lain. 
Makanan seperti ini membantu membakar kalori dengan menggandakan tenaga selepas beberapa jam kita makan. Powerkan ? Ia juga boleh membantu membakar 100 kalori setiap hari dengan merangsang reseptor saraf dan menghantar signal ke otak untuk membakar lemak. Makanan seperti ini juga akan meningkatkan metabolisme sehingga 12% !!! Jadi, lebih-lebihkan lada, halia, bawang putih semasa masak dan makan ya!

Patutlah pengambilan Omega Guard yang memanaskan boleh membantu dalam diet nak kurus! Ini bukti kajian yang yang membuktikannya. Ini yang saya suka sangat ni. 
omega guard bantu cepatkan diet nak kurus


Kalau nak KURUS, jangan main hentam keromo ja, takut GAGAL. Makanan yang kita ambil sangat mempengaruhi diet nak turunkan badan kita sama ada berjaya atau tidak! Ilmu kira kalori pun kena tahu, sini saya ada share. Pemilihan makanan dari 4 jenis makanan di atas akan membantu mencepatkan misi KURUS kita. Supplemen seperti HERBLAX untuk lancarkan pergerakan usus dan LECITIN yang memecahkan lemak, membantu supaya makanan yang kita ambil dijana dengan baik oleh badan. Ilmu yang berguna kena dikongsi dan diamalkan. Dah tahu kena buat ok! Semoga berjaya dengan misi KURUS dengan Sihat kita!


Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Ida Khairani Ahmad www.mysupervitamins.com

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.