Krisis Pemulihan, Healing Crisis, kesan awal selepas mencuba Shaklee

Sesetengah orang yang teruja nak mencuba Shaklee, pasti risau dengan kesan awal selepas mencuba vitamin Shaklee. Selalunya kesan awal ini dirasai bagi individu yang baru pertama kali mencuba vitamin atau badan terlampau banyak toksin dan penyakit telah lama bertapa dalam badan. Jangan stop dahulu dan putus asa sebaliknya teruskan dan minum banyak air kosong dan buah-buahan. Ini adalah proses badan menyesuaikan diri.


Jangkamasa penyesuaian a.k.a healing crisis a.k.a proses pemulihan tak sama utk setiap orang, ada yang 1 ke 2 minggu.  Simptom healing crisis seolah macam penyakit tetapi sebenarnya adalah tindak balas oleh badan sebab sudah lama kekurangan khasiat yang diperlukan dari pemakanan harian. Bila makanan berkhasiat dibekalkan seperti vitamin Shaklee, krisis pemulihan mungkin terjadi.

Pada masa ni, mungkin sakit lama akan datang kembali untuk beberapa hari. Tubuh yang lemah mungkin akan alami healing crisis lebih lama. Kenapa jadi begini pula? Sebabnya toksin telah lama tertimbun - sisa makanan, makanan berkimia, lemak, stress ditambah dengan diet tak seimbang, kurang tidur, antibiotik atau pengambilan ubat( drugs) utk jangka masa lama. 

Supplemen / vitamin Shaklee membantu menguatkan imun badan termasuklah proses detoksifikasi tubuh serta pengawalan organ badan. Pada waktu detoks ni, mungkin ada yang alami pening, lesu, sakit kepala, lebih kahak, banyak peluh.. Saya sendiri pernah mengalaminya dahulu. Apa yg saya lakukan adalah minum banyak air kosong bersih, rehat, positif dan makanan seperti biasa. Sayur & buah membantu melancarkan proses detoks ini juga. Selagi kita tahu dan sedar ia adalah proses pemulihan yg positif, kita akan dapat melaluinya dengan lebih baik.

Healing Crisis


Antara proses pemulihan yang saya nak highlight seperti berikut..
Banyak lagi sebenarnya.. Ini antara yg customer saya pernah hadapi dan
Kawan2 alami


Mata merah : toksin tinggi dijantung, menandakan jantung dalam proses mengawal selia.

Selsema/demam : proses detoksifikasi oleh tekak, asid tinggi dalam badan.

Sakit tekak: tahap toksin tinggi

Jerawat : mengalami stress utk jangkamasa lama, sering tidur lewat, diet tak betul dan kurang nutrisi. Detoks sedang berlaku di hati, usus dan endoktin yg mengawal selia.

Sakit sendi : tanda kerja terlalu keras atau pernah cedera di bahagian tertentu.
Kemungkinan simptom gout @ sakit sendi. Tubuh sedang baik pulih dan menyerap nutrisi.

Secara ringkas, proses pemulihan boleh diumpamakan seperti proses mencuci paip besi yang sudah berkarat.
Pada peringkat awal, kita boleh lihat banyak karat yg akan dikeluarkan dari paip bila pencuci dimasukkan. Lama-kelamaan bila karat dah berjaya dibersihkan, barulah air bersih yang akan mengalir keluar.

Untuk customer Mysupervitamins, boleh hubungi saya untuk discuss tentang proses pemulihan yang anda sedang alami jika ada.


Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056



Order Form & Email
Nak Join Jadi Ahli SHAKLEE


Jika anda rasa artikel ini berguna, jangan lupa untuk kongsikan demi manfaat bersama.

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.