Untuk preggy mom

Vitamin2 yang dicadangkan untuk preggy mom adalah seperti di bawah pernah saya mention dlm entry yg lepas. Boleh refer untuk tgk khasiat satu persatu.

  • vitalea
  • vitamin B complex
  • vitamin C
  • ESP/ MealShake
  • ostematrix
  • omega guard

Agak banyak kan? Jadi, di bawah nanti ada cadangan supaya preggy mom tak rasa kureng kena makan vitamin banyak2 sekaligus. Di sini diterangkan kembali khasiat, aturan dan kandungannya yg perlu di highlight.

*credit to Genki Momma dan hadha

(1) B-Complex - 1 biji sehari. Tak perlu ambil acid folic lagi kerana B-Complex dah lengkap dgn 8 kumpulan B bersama asid folik.

(2) Vita-Lea with Iron - 1 biji sehari. Vita-Lea adalah multivitamin jadi preggy mommies tak perlu ambil obimin lagi.

(3) Vit-C - 1 biji sehari. Improve your antibodi, natural antihistamine and collagen source, so will reduce stretch mark effect.

(4) OsteMatrix - 4 biji sehari, memberikan 1000mg lalcium untuk keperluan seharian. Setiap satu tab ada 250mg Calcium. Ibu mengandung perlukan 1000mg-1300mg calcium sehari untuk pembentukan tulang yg kuat dan gigi utk baby. Kalau preggy mommies rajin minum susu penuh kalsium segelas sehari, ambil 2 biji OsteMatrix sehari sudah memadai.

(5) Protein (ESP) - Bancuh satu sudu ESP ke dalam secawan air dan diminum. Sekali sehari ajer. Air mestilah air suam - plain water or any fav drinks (milo/ susu. ESP ini akan berikan tenaga berterusan, supaya preggy mommies tak cepat letih, selain mencantikkan kulit, kurang stretch-mark effect.

(6) OmegaGuard - 1 biji sehari suda mencukupi kerana khasiat DHA ni boleh didapati dari pemakanan seharian. DHA dan EPA dari Omega nie penting untuk pembentukan otak dan mata baby. Untuk preggy mommies pula, ia membantu mengawal paras kolesterol dalam badan.

Disyorkan kawan2 makan suplemen pada waktu malam untuk penyerapan nutrien yang lebih baik. Kalau nak ambil semua serentak memang agak sukar, kan? Jadi, kawan2 boleh follow cadangan jadual di bawah :-

(1) Selepas breakfast : Secawan ESP dan 1 biji Vita-Lea.

(2) Selepas lunch : B-Comp, Vit-C & Omega - 1 biji setiap jenis.

(3) Selepas dinner : 2 atau 4 biji OsteMatrix.

Nota : Penyerapan kalsium bergantung kepada berapa kerap kita buang air kecil. Pada waktu malam, kita kurang ke toilet, jadi tubuh lebih mudah menyerap lebih banyak kalsium. Sebagai bonus, kawan2 akan dapati boleh bangun pagi keesokannya dengan lebih mudah, tiada cramp dengan badan yang lebih ringan.

Ini adalah sekadar cadangan dan flexibel, ikut keselesaan dan diri masing-masing.




ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.