Gastrik: Apa itu, punca, gejala dan cara elakkan gastrik dari berulang

Gastrik oh gastrik. Memang ramai alami gastrik. Sebab ramai jugalah, jadi orang anggap ia tak serius dan masih boleh handle. Namun, seksa jugalah sekali gastrik menyerang. Apa kata cuba elak untuk gastrik datang lagi dengan ketahui punca dan elak puncanya !!!!


Sebelum saya cerita tentang supplemen Shaklee yang dapat membantu pesakit gastrik. Kita study dulu apa itu gastrik, macam mana boleh jadi, makanan yang jadi gastrik bertambah teruk dan cara atasinya.

Apa itu gastrik?


Gastrik adalah rasa sakit perut di sebelah kanan perut. Selalu terjadi bila lambat makan atau makan suatu jenis makanan. Puncanya adalah disebabkan asid perut yang semakin menghakis dinding perut.

Makanan yang menjadi punca gastrik menyerang


Makanan pedas dan berminyak merangsang lebih asid perut. Begitu juga minuman teh & kopi. Makanan masam pula meningkatkan kesan asid pada perut. 

Selain makanan, UBAT TAHAN SAKIT yang digunakan secara berterusan menyebabkan keadaan bertambah teruk buat pesakit gastrik secara diam-diam.

Stress & kurang bersenam juga turut jadi faktor gastrik tidak bertambah baik.

Tanda & Gejala Gastrik Kronik


Selain dari sakit perut yang kronik bila lambat makan,  tanda dan gejala gastrik termasuklah
 
Muntah

Keluar angin bila badan dipicit

Sakit kepala


Cara kurangkan gastrik


Namun, ada cara pesakit gastrik dapat mengurangkan segala gejala yang menyeksakan ini. 

Berhenti merokok
Berhenti ambil ubat tahan sakit
Jaga timing makan 
Elak makanan masam, pedas, berminyak
Jangan lupa sahur kalau berpuasa
Makan kerap dan sedikit sedikit
Kurangkan kafein
Elak minuman beralkohol
Kurangkan makanan berangin
Ambil susu yang bersifat alkali jadi bantu kurangkan keasidan perut

Apa supplemen Shaklee yang dapat membantu?

ESP : Energizing Soy Protein

Membantu pulihkan dinding perut yang terhakis akibat asid perut yang berlebihan.

Menenangkan perut. Bukan saja gastrik, kalau ada masalah perut tak selesa & mudah berangin pun, jika amalkan ESP dengan konsisten insyaAllah sakit tidak berulang. 

Saya dulu memang selalu suami terpaksa urutkan perut bagi selesa, namun Alhamdulillah dengan izinNya, sakit saya tidak pagi berulang.

Peppermint Ginger Plus

Membantu pencernaan dengan merangsang pengaliran cecair pencernaan semulajadi.

Peppermint Ginger Plus ni mengandungi 4 jenis herba yang powerful yang memang digunakan sejak turun temuran untuk melegakan ketidak sedaman perut dan badan. Herba di dalam Peppermint termasuklah Jintan Manis, Jintan Hitam, Halia dan Pudina.

Kalau dah sampai guling-guling atau MC bila kena gastrik tu, jangan lupa jaga makan, jaga timing makan & ambil supplemen untuk bantu pulihkan balik dinding perut yang sudah terhakis.

By,
Ida Khairani

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.