Perlukah vitamin untuk kurus?

Bila kita nak kurus, kita beriya diet dan tahan makan serta ikat perut tapi masalahnya susah sangat sampai terpaksa menahan lapar dan perut ni asyik berkeroncong ja. Sekalipun berjaya menahan nafsu, namun nak maintain tu Ya Rabbi, seksanya.. Apa masalahnya dan bagaimana cara untuk hilangkan rasa lapar dan kebulur semasa nak turunkan berat ni?





Untuk pengetahuan semua, walaupun kita gemuk atau kurus, badan kita masih perlukan cukup zat untuk menjalankan fungsinya. Bila badan tak cukup nutrisi asas yang penting untuk berfungsi, badan akan memberikan signal seperti lapar. Malangnya, kita terus ngap makan sebab takut masuk angin. Diet pun ke laut dan kiraan kalori pun mulalah tersasar.

Jadi, amat penting semasa diet, kita ambil berat dan tak tinggal vitamin asas di mana sangat kritikal untuk badan berfungsi secara normal. Jadi, tak adalah kita flat dan penat walaupun berdiet.. Last2 makan tidur juga. Tu yang makin liat berat nak turun.

Tipnya adalah, ambil multivitamin! Vitamin membantu mengawal rasa lapar dan mengelak badan memberi signal kelaparan. Sebenarnya badan memberi signal yang mereka perlukan vitamin untuk berfungsi tapi kita faham sebagai LAPAR dan TAK CUKUP MAKAN. Jadi semasa kita berdiet disamping jaga makan dan bersenam, keperluan vitamin tak boleh tinggal sama sekali.


Protin penting untuk mengelakkan diet kurus menjadi gemuk

Sebab itu, cinch shake mix untuk kurus ada multivitamin selain protein dan serat. Vitalea juga mencukupkan lagi rutin diet kurus kita.

Jangan abaikan vitamin jika mahu kurus dan sihat




Jika mahu diet kita tak menjadi diet yo-yo atau menyiksakan jiwa raga, ingat ya. Cukupkan keperluan vitamin asas untuk badan kita.

By,

Ida Khairani Ahmad 
013 488 2382

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.