Normalkah sakit pinggang selepas bersalin?

Ramai sebenarnya ibu yang mengadu sakit pinggang selepas bersalin selain sakit belakang, penat lebih, lenguh sana sini.. Lepas bersalin anak kedua atau ketiga selalunya. Taklah seteruk saya, masa anak pertama dah sakit tulang mengalahkan orang tua.



Percaya atau tidak? Kesakitan yang saya alami dulu, sakit sampai nak terlepas anak yang tengah dukung tak sampai 5 minit.. Sudah SELESAI ! Dan tak berulang walaupun sekarang dah tambah 2 orang anak lagi !

Kisah sakit tulang ni bermula bila bersalinkan anak pertama sebelum bertukar menjadi super ibu ! Pengalaman saya itu saya kongsikan dalam video ni termasuklah apa yang saya buat sampai sekarang.



Ironinya, nak compare dengan usia 26 tahun dan sekarang 33 tahun, saya sekarang lebih kuat & cergas. Feel young, be young gitu ! Doa saya dengan amalan pemakanan saya sekarang ni berterusanlah kuat & cergas sampai 50 tahun lagi !

Tinggi saya 150 cm ja. "Tinggikan ?" Itu pun dah menunjukkan yg saya ni kurang kalsium tapi sebab kurang ilmu & ingat sebab genetik semata, saya relax ja. Jadi mak-mak yang memang rendah, comel macam saya ni, anda WAJIB ambil kalsium ok ! Sebelum keadaan bertambah kronik !

Kronik mcm mana? Sebelum kita sakit gigi, sebelum kita sakit punggung, sebelum kita sakit pinggang, sebelum kita tak larat nak dukung anak, sebelum baby kita gigi rongak, sebelum baby kita tak berapa nak tinggi, sebelum kita jadi nenek si bongkok tiga, sebelum lutut kita sakit, sebelum sibuk nak cari tempat duduk bila shopping, dalam LRT dan tunggu turn untuk sebarang urusan.

Apa Simptom Kekurangan Kalsium? Please take note ya. 


Tanda Kekurangan Kalsium yang akan beri kesan pada Otot dan Saraf 

- Kebas dan rasa yang mencucuk keliling mulut,
- Jari-jari tangan dan kaki.
- Kejang otot
- Wheezing(pernafasan berdehit)
- Susah menelan
- Suara berubah akibat laryngospasm

Tanda Kekurangan Kalisum yang akan beri kesan pada saraf

- Mudah marah
- terjejas keupayaan intelektual
- kemurungan
- perubahan personaliti
- Letih
- Sawan
- pergerakan yang tidak terkawal

Gejala Kekurangan Kalsium yang akan beri kesan pada Jantung 

- Sesak nafas
- Tanda-tanda lemah jantung sepeerti cepat penat

Simptom Kekurangan Kalsium yang akan beri kesan pada Kulit 

- Rambut kasar
- kuku rapuh
- Psoriasis (sakit kulit)
- Kulit kering

Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium yang mungkin anda boleh dapat

- Kekejangan atau cramp otot
- sukar/susah nak tidur
- Perasaan berdebar2
- Eczema
- penyakit kulit
- Rapuh kuku
- Sakit Sendi
- Tekanan darah tinggi
- Gigi reput
- Paras Kolestrol timggi
- Kebas-kebas kaki dan tangan
- Rheumatiod arthritis
- Rickets

Disebabkan saya ibu, saya tak nak perkara yang sama terjadi pada ibu-ibu lain di luar sana. Tugas kita bukan setakat mengandung dan bersalin ja ok! Tugas mendidik anak tu lagi besar dan lagi panjang. Jadi jangan pandang remeh sakit pinggang yang ibu alami kerana ia tidak normal. Cari penyelesaian segera ! Tolong ibu bapa anda di kampung juga dengan supplemen kalsium yang murah tetapi tetap berkesan ini untuk membantu meringankan kesakitan mereka.

Disclaimer

Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056

www.MySuperVitamins.com
Order Form & Email

Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.