Petua untuk subur

Bagi pasangan suami isteri yang sedang berusaha untuk mendapatkan zuriat, boleh cuba petua untuk menjadi lebih subur ini.


Petua untuk subur 1:


Ambil segenggam kurma, buang biji dan bleng dengan susu kambing. Minum dan baca surah Maryam ayat 1 hingga 12. Petua dan resepi ni perlu dicuba kedua dua suami isteri hanya sekali. 
Setiap hari pula jadikan amalan untuk makan kurma dan minum susu kambing. Surah Maryam tetap jadikan bacaan amalan. Elak untuk makan makanan masam. Semoga berjaya, insyaAllah.

Petua untuk subur 2 :


Doa dari Nabi Zakaria a.s boleh diamalkan semoga Allah memakbulkan hajat kita untuk mendapatkan zuriat.

" Wahai Tuhanku. Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri ( dengan tidak meningggalkan zuriat); dan Engkaulah jua sebaik baik Yang mewarisi ", Surah Al Anbia' ayat 89.









Petua untuk subur 3:


Lagi doa yang boleh dijadikan amalan untuk membantu kita mendapatkan zuriat

" Wahai Tuhanku. Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa ." Surah Ali Imran ayat 38.


Petua untuk subur 4:


Bagi yang merokok kurangkan merokok, kerana kandungan dan asap rokok boleh merosakkan sel sperma.

Petua untuk subur 5 :


Kurangkan stress dan tekanan perasaan. Kawal perasaan dengan membanyakkan zikir. Lebih tinggi tekanan yang tidak dikawal boleh menurunkan keberangkalian untuk hamil. Malah, jika hamil, ibu hamil juga kemungkinana akan mengalami tension yg boleh menjejaskan kandugan.

Petua untuk subur 6:


Tambah berat bagi yang terlampau ringan dan kurangkan berat bagi yang overweight. Tak percaya? Berat badan turut membantu dan mempengaruhi kesuburan. Jadi jika masih tidak hamil, cuba amalkan pemakanan dan gaya hidup yang lebih sihat.

Petua untuk subur 7:


Kenal pasti kitaran haid dan hari subur wanita. Search untuk ovulation calculator atau boleh download apps ke smart phone.


Petua untuk subur 8:


Makan makanan yang dikatakan boleh membantu menambah kesuburan. Boleh baca di sini untuk beberapa makanan yang mengandungi vitamin yang bantu untuk subur.


Petua untuk subur 9:


Ambil vitamin yang membantu untuk kita menjadi lebih sihat dan menambah kesuburan. Kadang-kadang bile check up normal.. Mungkin masalahnya cuba sel kurang power atau kita stress dan penat jadi kurang perform untuk membantu hasilkan sel yang lebih berkualiti. Mungkin amalan makanan tambahan yang tepat akan membantu selesaikan masalah ini. Jemput baca senarai produk kesuburan terbaik di sini.


Perlukan penerangan lanjut dan ingin membeli vitamin hubungi saya ya. Semoga dengan mengamalkan kesemua petua untuk subur ni, peluang anda untuk mendapat zuriat lebih cerah. InsyaAllah.



Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

ida ahmad

About ida ahmad

Ibu kepada 3 anak ini adalah 'working from home mom' dan blogger yg sudah lama menggunakan blog sebagai medium utk berbisnes sejak 2007. Beliau positif utk memberi yg terbaik buat keluarga, masyarakat dan agama sebagai saham akhirat.